Aan het woord met Milouska Meulens door Maud de Waal

Op dinsdag 24 mei was Milouska Meulens (49) te gast bij de laatste HAN Educatie Collegetour van dit jaar. De Stud. was uiteraard aanwezig bij dit interview. Milouska Meulens heeft een erg kleurrijke geschiedenis. Ze heeft journalistiek gestudeerd en is daarna terechtgekomen bij het televisieprogramma Zembla. Hierna vervolgde ze haar loopbaan bij het Jeugdjournaal. Dit is waar de meesten haar van zullen kennen. Vorig jaar schreef ze het kinderboek Elin en was ze te gast in het programma Dreamschool.

409262 Milouska Meulens te gast bij HAN Educatie Collegetour 25 mei 2022

Witte sneeuw

Milouska is geboren in Willemstad op Curaçao en daar heeft ze tot haar vijfde levensjaar gewoond. Ze is toen verhuisd naar Ureterp, een klein dorp in Friesland. Over de grote cultuurverschillen zegt Milouska het volgende: “Het leven in Nederland was heel anders dan het leven in Curaçao. Zo had ik bijvoorbeeld nog weinig met kou te maken gehad en had ik nog nooit sneeuw gezien. Een ander groot verschil was de hoeveelheid blote huid. In Nederland liep men met veel blote huid over straat. Daarnaast was er veel naaktheid op tv, iets wat in Curaçao helemaal niet aan de orde was.” Deze grote cultuurverschillen waren in het begin wat gek voor de journaliste, maar daar is ze snel aan gewend geraakt. Ze noemt nog een opmerkelijk verschijnsel dat ze in Nederland tegenkwam. “Hagelslag op brood als ontbijt. Ik vond het zo opmerkelijk dat mensen in Nederland chocolade op brood deden in de ochtend.” Milouska is nog vaak terug geweest naar Curaçao. Deze zomer gaat ze voor een langere tijd naar haar geboorte-eiland om te werken aan een nieuw boek.

Grijze wolk

Milouska heeft een tijd gekampt met een depressie. “In die tijd wilde ik er met niemand over praten. Ik vond het al vervelend dat mijn man, mijn kinderen en de psycholoog het wisten. Maar nu praat ik haast nergens anders meer over.” De journaliste geeft toe dat ze een grote ongerustheid kreeg van het idee dat mensen over haar praten. “Ik durfde haast niet meer over straat. Je krijgt het gevoel dat iedereen het weet, dat iedereen over je praat. Het liefst zou ik in mijn bed blijven liggen, heel de dag lang.” Ze kan nu eerlijk toegeven dat ze soms nog terugvalt, maar nu veel beter in haar vel zit.

Omroep zwart

Tijdens haar depressie kreeg ze contact met rapper Akwasi, die graag wilde beginnen met Omroep Zwart. Omroep Zwart is een omroepvereniging met als doel om inclusieve programma’s te maken met nieuwe mensen. Daarbij denken zij onder andere aan mensen met een andere huidskleur, voorkeur, afkomst, geaardheid, achtergrond of beperking (Omroep Zwart, 2022). Milouska heeft hier een bijdrage aan geleverd. Zo heeft ze meegedaan aan de campagne Wakker?. Toen de omroep voldoende leden had begon ze ook mee te doen aan de radio-uitzendingen, die ’s nachts worden uitgezonden. Het was voor Milouska wel schakelen om radio-uitzendingen te maken voor in de nacht.

Roze bril

Milouska ziet de toekomst door een roze bril. Ze wil beginnen aan een tweede boek over opgroeien in twee verschillende landen. Hiervoor gaat ze komende zomer voor een periode terug naar Curaçao. Ver in de toekomst wil ze nog een vervolg schrijven op Elin. Als boodschap wil ze iedereen meegeven om ‘het licht te zoeken’. Hier zegt ze het volgende over: “Zoek niet alleen het licht, zoals in de beste hoek, wanneer je een foto maakt. Besef je dat iedere donkere periode ook een punt van licht is. Er is altijd licht aan het einde van de tunnel, het komt altijd goed.”  Daarnaast wil ze de mensen ook nog een andere boodschap meegeven: “Zie elkaar! Ben er voor elkaar, luister naar elkaar, zie de problemen die we nog hebben als maatschappij. Zie elkaar.” En met deze goede boodschap was ook de Collegetour ten einde.

Meer weten over het bezoek van Milouska aan de HAN? Lees het artikel over Milouska bij de HAN Educatie Collegetour.

Benieuwd naar de volgende editie van HAN Educatie Collegetour? Houdt de Collegetour-pagina in de gaten!

Dit bericht verscheen eerder in STUD, het blad dat gemaakt wordt door tweedejaarsstudenten Nederlands en voor alle studenten van de tweedegraads lerarenopleidingen van HAN Academie Educatie.

3f99e0ea-0cf5-11ee-aa90-02565807075b foto milouska voor gebruik educatie collegetour