CvB-voorzitter Rob Verhofstad onthult slim, schoon en sociaal voertuig HAN Automotive Research

CvB-voorzitter Rob Verhofstad heeft op dinsdag 13 september namens de HAN University of Applied Sciences en het HAN Lectoraat Automotive Research een nieuw innovatief slim, schoon en sociaal onderzoeksvoertuig onthuld: de Opel Rocks-e.

439885 Opel Rocks-e is nog onder een onthullingskleed verstopt op de HAN Campus in Arnhem

Het ontvangstfeestje vond plaats op het plein voor het onderwijsgebouw van de HAN Academie Engineering en Automotive aan de Ruitenberglaan 29 in Arnhem. De betrokken projectleiders/belanghebbenden HAN-lector Intelligent Mobility Frans Tillema, Pieter Dekker (LEV Kenniscentrum) en Marith Dieker waren hierbij ook aanwezig.

Onthulling Rocks-e

Wat is de Opel Rocks-e?

De Opel Rocks-e wordt ingezet voor onderzoeksprojecten van HAN Automotive Research. Het is een micro-car die prima past binnen smart mobility. Dit nieuwe type vervoermiddel is een voorbeeld van LEV (Light Electric Vehicle) voor binnenstedelijk personenvervoer:

• Slim (elektrisch en klein)
  • Schoon (licht en zuinig)
  • Sociaal (betaalbaar voor mensen met een kleinere portemonnee en iedereen met een brommerrijbewijs mag erin rijden, waardoor de mobiliteit kan worden vergroot)

De Rocks-e rijdt bij lage snelheid en mag al gereden worden vanaf 16 jaar.

439887 Opel Rocks-e op de HAN Campus in Arnhem

Onderzoek met studenten Automotive, Elektrotechniek

Studenten die de minor Advanced Mobility: Smart Vehicles and Smart Infrastructure of een Semester 6-project (zowel Automotive als Elektrotechniek-studenten) gaan doen, kunnen aan de slag met dit voertuig in samenwerking met onderzoekers van het lectoraat en het daarbij aangesloten LEV Kenniscentrum. Vervolgens kunnen ze hun bevindingen presenteren op het jaarlijkse symposium Powerhouse of Innovation.

De Rocks-e is ook heel interessant voor masterstudenten en als afstudeerproject. Zo kan een student onderzoeken in hoeverre het voertuig past in de publieke perceptie van (de transitie naar) meer duurzame mobiliteit. De onderzoeksvraag kan zijn: zijn mensen bereid om ook privé op zo’n micro-car over te stappen? In de Rocks-e kan ook ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) worden ingebouwd voor testen, waarmee data verzameld wordt.

439888 Rob Verhofstad met Frans Tillema in gesprek bij de Opel Rocks-e die onthuld is op de HAN Campus in Arnhem

Powerhouse of Innovation - semester 6 projects symposium

Brug bouwen naar laadinfra

Naast projecten zal het voertuig gebruikt kunnen worden tussen Ruitenberglaan 29 en het Mobility Innovation Center (MIC) op Industriepark Kleefse waard (IPKW). Zowel als deelconcept voor personen als voor klein transport van materiaal.

Het nieuwe voertuig betekent ook dat de HAN een brug kan bouwen naar laadinfra, SEE en SEECE èn een verstevigde samenwerking met het bedrijfsleven. In dit geval heeft de firma Broekhuis het Lectoraat Automotive Research gesponsord met de bestickering van het voertuig.

Bron: HAN Automotive Research (Arno van der Steen, Frans Tillema)
Fotografie en video: Erik Rijpstra

439886 Voorstelronde bij onthulling Rocks-e