Leraar worden bij de HAN met je vwo-diploma

Bij VWO-leerlingen gaat iedereen er vaak vanuit dat ze straks naar de universiteit zullen gaan. Helemaal niet zo vanzelfsprekend eigenlijk. Want het gaat er niet alleen om wat een leerling kan, de vraag is vooral wat bij de leerling past. Is het een doener of een denker? Vergeet ook niet: het één sluit het ander niet uit. Na het hbo kun je natuurlijk alsnog een hbo- of wo-master halen.

363261 po kinderen schrijven een brief

Voor vwo-leerlingen die nu al weten graag het onderwijs in te willen, of daarover nadenken, is juist een hbo-studie een goed idee. Om een goede leraar te worden moet je juist ook vooral heel veel doen en ervaren, praktijkervaring opdoen. Op de HAN lopen studenten al vanaf het eerste jaar stage, zo kunnen zij alle theorie die ze leren gelijk in de praktijk toepassen. Ook ervaren ze zo snel wat het beroep nu echt inhoudt en of het echt bij ze past.

Om vwo-leerlingen kennis te laten maken met de mogelijkheden voor hen om leraar te worden, biedt de HAN op de Open Dag van zaterdag 12 november in Nijmegen een speciale voorlichting: Leraar worden met je vwo-diploma.
Wel 15% van de huidige studenten aan de HAN lerarenopleidingen heeft een vwo-achtergrond. Want de HAN heeft veel te bieden aan vwo’ers. Denk eens aan:

BaMa traject: Bachelor en Master in 5 jaar

Leerlingen die nu al weten dat ze graag leraar willen worden en die vooral ook graag veel leren in de praktijk kunnen deelnemen aan dit speciale studietraject voor vwo’ers. In 5 jaar tijd* kunnen zij hun bachelor én master halen waarmee ze les kunnen geven in de onder- én bovenbouw! Dit traject duurt net zolang als op de Universiteit, maar studenten lopen vanaf het eerste jaar stage zodat ze gelijk veel praktijkervaring opdoet. Bij de HAN kun je het BaMa traject doen voor de opleidingen Leraar Economie, Engels (vanaf studiejaar 2023/2024), Nederlands en Wiskunde.

ALPO: Hbo én Universiteit

Voor leerlingen die graag leraar willen worden in het basisonderwijs is er de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO). Dit is een traject waarbij studenten zowel aan de HAN Pabo als Pedagogische Wetenschappen aan de Radboud Universiteit studeren. Ze doen ervaring op in het lesgeven aan kinderen, maar krijgen ook wetenschappelijke kennis over de manier waarop kinderen leren en zich ontwikkelen.  Na afronding van de ALPO (na 4 jaar) hebben afstudeerders 2 diploma's op zak: een hbo Bachelor of Education en een universitaire Bachelor of Science.

Slim studies combineren

Natuurlijk kunnen vwo’ers ook “gewoon” leraar worden via de HAN bachelor lerarenopleidingen. Maar mocht dit niet genoeg uitdaging bieden dan biedt de HAN ook de mogelijkheid om 2 lerarenopleidingen met elkaar te combineren om zo binnen ongeveer 5 jaar niet 1 maar 2 diploma’s te behalen. Door slim 2 studies te combineren kunnen afgestudeerden straks bijvoorbeeld werken in het primair én in het voortgezet onderwijs óf 2 verschillende vakken geven op een middelbare school!

Meer weten?

Leerlingen kunnen zich aanmelden voor de Open Dag van zaterdag 12 november op de HAN. De speciale voorlichting voor vwo’ers zal plaatsvinden op Kapittelweg 35 in Nijmegen, om 12.00 uur in lokaal 2.11.

Voor meer informatie kunnen scholieren ook op de website kijken op www.han.nl/vwo

Disclaimer: De lerarenopleidingen van de HAN gaan met hun tijd mee en actualiseren, flexibiliseren en verbeteren hun opleidingen voortdurend. Voor de komende studiejaren betekent dit een wat groter onderhoud aan de diverse curricula. We gaan graag met iedere vwo'er in gesprek om via maatwerk een zo passend en efficiënt mogelijke invulling van het traject te realiseren, waarbij we de totale studieduur van 5 jaar voor beide opleidingen bachelor en master als uitgangspunt nemen.