Wouter Sluis-Thiescheffer nieuwe lector Media Design

De nieuwe lector Media Design bij de HAN is Wouter Sluis-Thiescheffer. Hij volgt Thea van der Geest op die in april met pensioen ging. Wouter houdt zich als doorgewinterde design onderzoeker al jaren bezig met de vraag hoe we technologie een menselijke maat kunnen geven.

2fb64a62-0cf8-11ee-838c-02565807075b Portretfoto lector Wouter Sluis-Thiescheffer

Dit deed hij onder andere bij het Fontys-lectoraat Interaction Design en de Technische Universiteit Eindhoven. Wouter is expert in UX-onderzoeksmethoden, playful media en conceptontwikkeling. Hij werkte met uiteenlopende gebruikersgroepen en leidde internationale UX-onderzoeken met o.a. Elsevier, Randstad, Philips en KPN.

Creatieve vaardigheden

Binnen het vakgebied Media Design wordt de komende jaren een groot beroep gedaan op creatieve vaardigheden. Het World Economic Forum voorspelt dat in 2030 creativiteit als probleem oplossend vermogen zelfs in de top 3 van belangrijkste vaardigheden staat. Wouter Sluis-Thiescheffer: “Die creatieve vaardigheden hebben we nodig voor het verwerken van intelligente technologie, zoals AI en big data, in betekenisvolle toepassingen. Toepassingen waarin de menselijke maat centraal staat. Het gaat dan om innovatieve apps, websites, games en robots die onze rechten als mens respecteren, ons gezond houden en ons leven een stuk makkelijker maken. Hiervoor zijn we aan de slag met het werkveld, zoals de gemeente Arnhem en Alliander, en breiden we ons netwerk actief uit.”

Ontwerpproces

Astrid Hoge, directeur Academie IT en Mediadesign van de HAN, is verheugd over de aanstelling van Wouter als nieuwe lector Media Design. “Wouter brengt veel expertise en ervaring mee. Hij kent het vakgebied als geen ander. Daarnaast is het verfrissend om met Wouter te werken in een lectoraat dat al even meegaat. Het vakgebied ontwikkelt zich bijzonder snel en de beroepsgroepen die werken met media en het ontwerpproces ervan, groeien enorm. Ik kijk er naar uit om de komende jaren, met Wouter in de lead, samen in de regio verder van elkaar te leren op het gebied van media design.”

Lectoraat Media Design

Nieuwe toepassingen werken alleen goed als de menselijke maat centraal staat tijdens het ontwerpen. In het lectoraat Media Design werken de onderzoekers aan een digitale wereld voor en met eindgebruikers. Zij richten zich gezamenlijk op de vraag hoe we nieuwe toepassingen maken die begrijpelijk, prettig en betekenisvol zijn.

Bij de Academie IT en Mediadesign van de HAN zetten onderzoekers, studenten en docenten samen hun tanden in maatschappelijke vraagstukken. Ze voeren praktijkgericht onderzoek uit in de lectoraten Media Design, Data & Knowledge Engineering en Inclusive Digital Design & Engineering.

247697 studenten doen onderzoek met VR-bril, beeldscherm en fiets