Grenzen vervagen tussen tandarts en mondhygiënist

Een minor bij een andere onderwijsinstelling, een master in het buitenland. Buiten de grenzen van je eigen opleiding liggen mooie kansen. Dat merken ook de studenten van de HAN-opleiding Mondzorgkunde, de opleiding tot mondhygiënist. Zij kijken op een andere manier over de grenzen heen: in de zogenoemde Masterkliniek werken ze samen met de toekomstige tandartsen van het Radboudumc.

418480 Het CvB bezoekt de student-run dental clinic of Masterkliniek

Trendsettend

Als je rondloopt door het gebouw aan de Philips van Leydenlaan in Nijmegen, is het net alsof je in een grote mondzorgpraktijk loopt. En dat is ook precies wat het is: je staat in de ‘student-run dental clinic’. Niet voor niets een internationale naam voor de Masterkliniek: wat de 3e- en 4e-jaarsstudenten Mondzorgkunde van de HAN en 5e- en 6e-jaars studenten Tandheelkunde van het Radboudumc hier doen, is uniek en trendsettend. Opleidingsdirecteur Wil van der Sanden legt uit: “Hier leren en werken studenten van beide opleidingen samen en behandelen ze onder professionele begeleiding echte patiënten. Zo worden ze voorbereid op nieuwe professionele rollen.”

Zelfverzekerd aan het werk

Nieuwe wet- en regelgeving maakt dit mogelijk. De zogenoemde experimenteerwet geeft meer bevoegdheden aan geregistreerde mondhygiënisten. Denk daarbij aan het maken van röntgenfoto’s, het zetten van verdovingen en het vullen van gaatjes. Taken die ze eerst alleen in opdracht van tandartsen mochten doen, maar die geregistreerde mondhygiënisten nu zelfstandig mogen uitvoeren. Student Romée (Mondzorgkunde, dus de opleiding tot mondhygiënist) vertelt vanuit haar perspectief: “Als mondhygiënist doen we straks méér handelingen zelfstandig dan we vroeger deden. Tijdens de opleiding doen we daar dus ook meer ervaring mee op. Dat zorgt ervoor dat we straks zelfverzekerder aan ons werk kunnen beginnen.”

Wie doet wat?

Vanuit Tandheelkunde (dus de opleiding tot tandarts) vult Emma-Ray aan: “En wij leren juist om de taken te verdelen. Dat is ook weleens lastig: wie doet welk gedeelte van de behandeling? Dáár inzicht in krijgen, in wat dan jouw taak is en wat het werk van de ander, is iets waar we veel over praten tijdens het klinisch redeneren. En dat kan ook, omdat we nauw samenwerken en de lijntjes kort zijn.”

418483 Het CvB bezoekt de student-run dental clinic of Masterkliniek aan de Philip van Leydenlaan in Nijmegen
In dit gebouw werken studenten van Mondzorgkunde en Tandheelkunde nauw samen

Vooruitlopen op de beroepspraktijk

En dat is juist de essentie van de student-run dental clinic, geeft ook onderzoeker Ria Kersbergen aan. Zij doet samen met studenten onderzoek naar hoe interprofessioneel opleiden bijdraagt aan interprofessioneel samenwerken in het onderwijs en in de latere beroepspraktijk. Ria vertelt: “Onze studenten kijken naar een bredere inzet van de mondhygiënist. Ze leren te werken vanuit een holistische benadering, zetten de patiënt centraal. En daarin willen we nog verder gaan: ook samenwerken met bijvoorbeeld studenten Logopedie op het gebied van slikproblemen en met studenten Voeding en Diëtetiek als het gaat om de preventie van tandproblemen.” Deze manier van opleiden is uniek in Europa, geeft Wil van der Sanden aan: “Met deze samenwerking tussen Tandheelkunde en Mondzorgkunde loopt ons onderwijs echt voor op de beroepspraktijk. We hopen dat de nieuwe wetgeving die samenwerking in de praktijk ook zal vergemakkelijken.”

Voordelen

Emma-Ray heeft het verschil in de praktijk ondervonden: “Ik hoor van mijn studiegenoten ook wel over conservatieve tandartsen, die deze nieuwe manier van samenwerken met mondhygiënisten nog niet gewend zijn. Maar vanuit de opleiding zie ik zeker het mooie ervan en de voordelen. Daar ga ik straks op letten, in mijn keuzes als ik ga solliciteren.”

Onder de indruk

Onlangs bezochten de leden van het College van Bestuur van de HAN de Academie Paramedische Studies, waar Mondzorgkunde deel van uitmaakt. CvB-leden Rob Verhofstad, Bridget Kievits en Yvonne de Haan waren onder de indruk van het bezoek. Zoals Bridget Kievits het benoemt: “Wat een mooie voorbeelden van samenwerkingen over de grenzen heen: buiten de HAN, buiten de opleiding en ook buiten met het werkveld. Op deze manier breder samenwerken is nou precies wat de maatschappij van ons vraagt. Heel mooi hoe jullie in deze opleidingen daaraan bijdragen.”

e004e3f6-0cf8-11ee-a92e-02565807075b Het CvB bezoekt de student-run dental clinic of Masterkliniek