Nieuwe Coördinator Duurzaamheid: "Doen wat je zegt, daar gaat het om!"

Even voorstellen: de nieuwe Coördinator Duurzaamheid van de HAN. De wat? De Coördinator Duurzaamheid dus. Daan Moerkerk maakt zichtbaar wat de HAN aan duurzaamheid doet en voert het mantra 'practice what you preach' binnen de schoolmuren verder door.

345132 Een huis tussen de bladeren. Duurzaam bouwen.
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Wat Daan wil? Dat studenten en medewerkers straks overal ervaren dat ze aan een instelling studeren die bijdraagt aan een toekomstbestendige wereld.

Het wel en wee van de aarde

Sinds maart is Daan Moerkerk aangesteld als duurzaamheidscoördinator. “Ik heb 20 jaar in het voortgezet onderwijs gewerkt, onder andere als scheikundedocent en afdelingsleider", vertelt hij als we vragen wat zijn achtergrond is. "Sinds jaar en dag ben ik begaan met het wel en wee van de aarde. Hoe stellen we onze toekomst veilig? Ik vertelde leerlingen dan ook veel over duurzaamheid. Door de erg trage aanpak van het klimaatprobleem begon het echter teveel te kriebelen. Mijn hobby werd een roeping. Ik werd actief in de politiek, als gemeenteraadslid met - vanzelfsprekend - de portefeuille duurzaamheid. Om meer tijd voor het gezin vrij te maken ben ik daar na 5 jaar mee gestopt. Ik was vervolgens begonnen met een plan voor een Green Office voor het hele voortgezet onderwijs in Nijmegen. Toen kwam deze vacature op de HAN voorbij. Die kon ik niet laten schieten.”

Uiteindelijk wil ik er, samen met collega’s, naartoe dat iedereen - binnen en buiten de HAN - ervaart dat de maatschappelijk betrokken wereldburger er één is die duurzaamheid ademt."

Met iedereen te maken

Eenmaal aanbeland op de HAN was het wel eerst even wegwijs worden. “Ik wist nog niet hoe de organisatie binnen de HAN in elkaar steekt. Daarom heb ik veel tijd gestoken in kennismakingsgesprekken en heb ik veel stukken gelezen. Ik investeer momenteel veel in relaties. Als duurzaamheidscoördinator heb je tenslotte met iedereen te maken, van alle servicesafdelingen tot alle academies. Die gesprekken werpen direct vruchten af. Doordat ik allerlei interessante verhalen hoor kan ik verschillende duurzaamheidsprojecten aan elkaar koppelen. Het in kaart brengen wat er al loopt en dat zichtbaar maken, is dus erg belangrijk.”

7c97d904-0cf8-11ee-809f-02565807075b Coördinator Duurzaamheid HAN
Daan Moerkerk

Al behoorlijk goed bezig

We blijken op de HAN al best wat punten te scoren als het op duurzaamheid aankomt. Als eerste noemt Daan het zwaartepunte SEE en organisaties als Green Office en het Centrum voor Meervoudige Waardecreatie, maar er blijkt veel meer te zijn. Ook op het gebied van bedrijfsvoering. “Er zijn elektrische deelauto’s en elektrische deelfietsen, waar ik zelf natuurlijk ook gebruik van maak. Ik heb een rondleiding gekregen bij de cateringafdelingen. Daar zijn de prijzen van vegetarische producten verlaagd, is er een speciaal schap met producten die goedkoper zijn, en is er gratis fruit op maandag en vrijdag. Ook willen we afscheid nemen van de koffiebekertjes en overal het afval gescheiden ophalen én afvoeren. Bovendien is de hele campus in Arnhem aangesloten op het warmtenet.”

Beter dan verwacht

Dat was volgens Daan beter dan hij op voorhand had verwacht. Is er niks negatiefs aan te wijzen? “We zijn al goed op weg om de klimaatdoelen te halen. Natuurlijk valt er ook veel te verbeteren. Het beleid voor de fiets kan bijvoorbeeld beter. Zelf fiets ik vanuit mijn huis in Nijmegen naar Arnhem met een elektrische fiets, maar de fietser komt niet in aanmerking voor een eigen woon-werkvergoeding. Zonde, want ik ben juist duurzaam bezig. Ik maak geen gebruik van een parkeerplek en zorg voor meer ruimte in de trein. Er zijn ook andere mensen die me daarover benaderen. Dat is overigens opvallend: collega’s en studenten weten me al goed te vinden. Er worden al heel wat vragen bij me neergelegd!”

390871 Presentatie van verschillende initiatieven voor duurzame bedrijfsvoering, tijdens de markt op HAN Unexpected slim schoon sociaal
Markt Unexpected 2022: over duurzaamheid op de HAN

Overkoepelend beleid

Afscheid nemen van koffiebekers en afval scheiden is belangrijk, maar misschien niet alles. Wat zijn de grotere doelen die Daan voor ogen heeft? “Uiteindelijk hoop ik bij te dragen aan overkoepelend beleid. Verschillende academies benaderen mij al met vragen daarover. Ze zijn hun beleid aan het vernieuwen en willen daar graag duurzaamheid in opnemen. Ook binnen services en onderzoeksafdelingen spelen veel nieuwe ideeën. Als we een overkoepelend, richtinggevend beleid hebben voor onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering op het gebied van duurzaamheid, staan we sterker. Dan sluiten we aan bij hbo-brede, landelijke, Europese en mondiale ontwikkelingen. Uiteindelijk wil ik er, samen met collega’s, naartoe dat iedereen - binnen en buiten de HAN - ervaart dat de reflectieve maatschappelijk betrokken wereldburger er één is die duurzaamheid ademt.”

HAN focus op slim schoon sociaal

Samen werken we aan de uitdagingen van morgen: slim, schoon, sociaal. Lees meer over onze focus.

• Slim
  • Schoon