Vragen? ASKHAN! Maar... wie dan?

Je studeert aan de HAN en je hebt een vraag over bijvoorbeeld studieplekken. Of over de betaling van je collegegeld. Of over een Bewijs van Inschrijving. Verzin het maar: je kunt ervoor terecht bij ASKHAN. Maar… wie is dan ‘HAN’ in dat geval?

ce6e00c0-0cf6-11ee-96fe-02565807075b Tessa Warren en Nicolle Touwen, medewerkers van ASKHAN, in de kantoortuin

Nou, het is eigenlijk ‘ASKTESSA!’ Of: ASKNICOLLE!’ Zij zijn onderdeel van het Nijmeegse team dat studentenvragen beantwoordt. “Ik zoek net zo lang tot ik het antwoord weet!”

Leuk en divers

“We krijgen heel veel verschillende vragen,” vertelt Nicolle Touwen. “Maar afhankelijk van de periode is er wel lijn in te ontdekken: aan het einde van het studiejaar uiteraard vragen over hoe je je uit moet schrijven; in de zomerperiode over inschrijven… Toch is het werk heel divers en dat maakt het zo leuk om te doen. En soms werk je achter de balie, soms aan de telefoon en soms handel je vragen per mail af.”

Snel de HAN leren kennen

“Nee, wij weten ook niet alles,” vertelt Tessa Warren lachend. “Studenten krijgen soms niet direct antwoord, maar dan ga ik het voor ze uitzoeken. Da’s voor mij dan ook weer leerzaam, dat helpt als de vraag later nog een keer voorbij komt. Ik ben nog relatief nieuw bij de HAN; door die vragen leer ik de organisatie snel kennen. En als ik het echt niet weet, dan zeg ik dat ook gewoon eerlijk. En dan zoek ik het samen met collega’s uit. Zeker specifieke vragen over opleidingen vergen vaak uitzoekwerk.”

ce6fdbfc-0cf6-11ee-84d3-02565807075b Tessa Warren, medewerker van ASKHAN, aan de telefoon
'Speurneus' Tessa Warren aan het werk

Het ándere loketje

Nicolle: “De samenwerking binnen ASKHAN is voor de vragenstellers heel handig, omdat ze niet zelf hoeven te beslissen waar ze hun vraag kwijt moeten. Ook voor onszelf is de samenwerking buiten je eigen team leuk, omdat het werk er diverser van wordt: bijvoorbeeld het afhalen van HANcards is iets dat we eerder niet deden, maar nu wel. En we leren steeds meer van elkaar, weten ook het antwoord op vragen van het ándere loketje.”

Reisbureau

“Onze ‘klanten’ zijn vaak tevreden, dat is fijn,” geeft Nicolle aan. “Ik kom uit de reisbranche – en Tessa toevallig ook! – en daar was dat wel anders: na de zoveelste corona-annulering waren klanten niet echt meer blij... Klantgerichtheid is daardoor wel mijn tweede natuur geworden, dus dat komt dan wel weer mooi van pas. Maar bij de HAN krijg ik bijna nooit nare reacties, gelukkig, dat geeft meer rust.”

Klein feestje

“De leukste momenten zijn wanneer studenten hun diploma komen ophalen,” vult Tessa aan. “Door corona ging het uitreikingsfeestje van de opleiding vaak niet door, dus komen de studenten bij ons hun diploma halen. Daar proberen we dan ook een klein feestje van te maken. Onze nieuwe balie bij K33 is een mooie plek, dus ook leuk om daar wat foto’s te maken. En als de regels het toestonden, mochten ze hun ouders meenemen. Gelukkig maar, want zo’n bijzonder moment moeten we niet zomaar voorbij laten gaan!”

d14b9186-0cf6-11ee-a46c-02565807075b Nicolle Touwen, medewerker van ASKHAN, laat zien hoe diploma's werden uitgereikt in coronatijd
Nicolle Touwen maakt een klein feestje van de diplomauitreikingen

Eén naam, meerdere disciplines

ASKHAN is de centrale informatieplek, waar iedereen met vragen terecht kan. Het is een samenwerking tussen technische ICT’ers, voorlichters voor studiekiezers en collega’s van Studentzaken, die alles weten over studeren aan de HAN. Met z’n allen helpen ze dus zowel studenten als studiekiezers en medewerkers aan het antwoord op hun vragen. De ASKHAN’ers zijn ook voor ouders, bedrijven en andere onderwijsinstellingen de ingang naar de HAN. Soms ook letterlijk: er is een balie van ASKHAN in K33. ASKHAN heeft één telefoonnummer (om te bellen en WhatsAppen) en één mailadres waar iedereen terecht kan.

d13f28f6-0cf6-11ee-9e3e-02565807075b Nicolle Touwen en Tessa Warren, medewerkers van ASKHAN, aan het werk op kantoor