Feestelijke uitreiking leerwerktraject in de zorg

Op 18 mei ontvingen 11 statushouders hun certificaat na het afronden van een leerwerktraject van 7 maanden. Dit nieuwe leerwerktraject van de HAN bereidt ze voor op een deeltijdstudie hbo Verpleegkunde. Deelnemer Kumru Çerçi is enthousiast over dit traject.

c6aead7a-0cf7-11ee-b44a-02565807075b Groepsfoto deelnemers leerwerktraject UAF

Van docent naar verpleegkundige

Kumru kwam 3,5 jaar geleden uit Turkije, samen met haar man en 2 kinderen. Zij werkte daar 12 jaar als lerares. In Nederland kreeg ze ook de juiste bevoegdheid en diplomawaardering. Toch is lesgeven in de praktijk moeilijk. Hoewel Kumru bijna vloeiend Nederlands spreekt, zegt ze dat ze realistisch moet zijn. “De kinderen moeten de Nederlands taal van mij leren, maar met mijn huidige taalniveau lukt dat niet goed genoeg. Voor dit traject is mijn Nederlands wel ruim voldoende, daarom heb ik hiervoor gekozen.”

Open minded en met een frisse blik

Zonder ervaring in de zorg begint Kumru aan het traject, maar dit maakt volgens haar niet uit. “Andere deelnemers hebben misschien meer technische en praktische verpleegkundige vaardigheden. Maar dit is voor mij een mooie kans om het Nederlandse onderwijs- en zorgstelsel te leren kennen. Dat zorgstelsel is in Turkije anders dan hier, waar het vooral om communiceren en luisteren naar de patiënt gaat. Die mag zelf beslissen over zijn zorgtraject. Een band met patiënten opbouwen en reflecteren zijn heel belangrijk.” Naast de Nederlandse taal, komen vier vaklessen aan bod. Die bereiden de deelnemers voor op hun hbo-opleiding Verpleegkunde deeltijd. En zijn gericht op reflectievaardigheden, communicatie en samenwerking, onderzoekende houding en anatomie/fysiologie.

Nieuwe kansen en keuzes voor de toekomst

Willen deelnemers (statushouders) na het leerwerktraject doorgaan met HBO-V deeltijd? Dan moeten ze een werkplek hebben. Tijdens het traject solliciteren ze dan ook al. En lopen ze mee bij 1 van de 7 aangesloten zorginstellingen. Hierdoor krijgen ze een beeld van de zorg die het beste bij ze zou passen. Kumru kijkt er met veel waardering op terug:

Wij hebben de kans gekregen om een dag 1-op-1 mee te lopen in de thuiszorg. Ze lieten mij patiënten helpen en hadden een uniform klaarliggen. Zo leerde ik het beroep beter kennen. De thuiszorg heeft een speciale plek in mijn hart gekregen.

Een traject om mensen te helpen

Voor Kumru was dit leerwerktraject dus een goede keuze. Ze is blij dat ze de kans kreeg om deel te nemen. “Dit is een grote kans voor statushouders en vluchtelingen. Ik ken veel Turkse statushouders die willen weten hoe het werkt en beveel het ze zeker aan. Ik vertel over het beroep van verpleegkundige, want het is niet geschikt voor iedereen. Je moet communicatief, stressbestendig, empathisch en geduldig zijn. En voor mensen willen zorgen.” Ook moet het te combineren zijn met je privésituatie. Kumru vertelt dat ze voor de start goed met haar gezin heeft overlegd. “Het is een zwaar traject en ik zal straks veel werken en studeren. Maar: mijn kinderen zijn trots dat ze hun moeder dan verpleegkundige is!”

Over het leerwerktraject

Het traject kwam tot stand in samenwerking met Stichting voor Vluchtelingen-Studenten UAF en diverse regionale zorginstellingen. Na afronding van dit leerwerktraject zijn de deelnemers voorbereid op de 4 jaar durende hbo-deeltijdstudie Verpleegkunde. Ze combineren 1 dag opleiding met 4 dagen in de week werken bij een aangesloten zorginstelling.

Meer lezen?

Statushouders aan de slag in de zorg

Op 2 november startten 12 statushouders bij de HAN met een nieuw leerwerktraject. Ze werken in de zorg en ze volgen onderwijs, waarmee deze statushouders uiteindelijk gediplomeerd Verpleegkundige kunnen worden

d62b82da-0cf4-11ee-8230-02565807075b Statushouders volgen een reanimatiecursus (NH)

Nieuwe kans in de energiebranche

Je bent als statushouder in Nederland terechtgekomen. Je barst van het talent, maar je diploma’s zijn hier ongeldig. Wat doe je dan? Met een speciaal leerwerktraject geeft de HAN statushouders de kans om hun kwaliteiten voor de energietransitie in te zetten.

be473086-0cf1-11ee-9d0d-02565807075b man en vrouw bezig met energiepanelen