Docent HBO-V in finale fotowedstrijd ‘Lof der Verpleegkunst’

Marcel Rekers, docent Verpleegkunde aan de HAN University of Applied Sciences staat op 24 mei in de finale van de fotowedstrijd van ‘Lof der Verpleegkunst’ in Rotterdam. De foto’s moesten de essentie van het vak verpleegkunde uitbeelden.

406005 Verpleegkunden in coronatijd. Eénmalig te gebruiken ivm nieuwsbericht over Marcel Rekers.

Rekers prijswinnaar

Er waren 26 inzendingen, waaruit de jury drie prijswinnaars -waaronder Marcel- heeft gekozen. Wie welke prijs heeft gewonnen, wordt bekend gemaakt tijdens het congres van Lof der Verpleegkunst. De prijs bestaat onder meer uit een klein geldbedrag en een oorkonde. De winnende foto’s worden vertoond op de tentoonstelling ‘Wat een beeld van een verpleegkundige!’

Over Lof der Verpleegkunst

De fotowedstrijd wordt georganiseerd door de stichting Lof der Verpleegkunst. De belangrijkste doelen van deze stichting zijn:

• Het imago van het beroep van verpleegkundige verbeteren
  • Jongeren te motiveren om te kiezen voor dit beroep
  • De beroepsidentiteit te versterken.

Aan het imago kan nog wat gedaan worden

“De doelen van de stichting zijn voor mij de aanleiding om mee te doen aan de fotowedstrijd”, licht Rekers toe. Deze onderschrijf ik volkomen en ik herken de beroepstrots. Naast mijn docentschap Verpleegkunde, werk ik nog als verpleegkundige in het ziekenhuis en ik vind mijn vak al 40 jaar lang fantastisch. Aan het imago kan nog wat gedaan worden. Het is zoveel breder dan alleen zorgen of medisch handelen. Denk daarbij aan het welzijn van de zorgvrager, ethiek, dilemma’s, verpleegkundig leiderschap, de relaties met andere disciplines of het contact met familie.”

Verpleegkunde is zoveel breder dan alleen zorgen of medisch handelen."

Veranderingen in het vak

Hoe heeft Rekers het vak van verpleegkundige zien veranderen in de afgelopen decennia? “Technologie in de zorg heeft een enorme vlucht genomen. Dat uit zich met name op de Intensive Care, maar ook in de toepassing van allerlei ICT. Daarnaast heeft meer verpleegkundig leiderschap ervoor gezorgd dat de hiërarchie arts-verpleegkundig naar de achtergrond is verplaatst. Als een verpleegkundige zich zelfbewust opstelt, dan wordt deze ook serieuzer genomen. In mijn vak als docent zie ik dat de student meer autonomie heeft gekregen en de docent ook studiebegeleider is geworden.

De winnende foto

Fotografie is voor Rekers meer dan een hobby. Hij heeft de fotovakschool en de fotoacademie afgerond. Eerder ontving Marcel de Radboudpenning voor zijn fotoboek ‘Door onze ogen gezien’. Het boek geeft een intieme inkijk op de zorgvloer van het Radboudumc, en geeft gezicht aan de coronacrisis. Het is een ode geworden aan alle zorgverleners tijdens deze pandemie. Voor de fotowedstrijd van Lof der Verpleegkunst heeft Rekers twee foto’s ingestuurd. De jury heeft er één van gekozen. Na de prijsuitreiking mogen we de foto’s delen. Gaan we zeker doen!