Nijmeegs Werklab investeert in de student en de arbeidsmarkt

Met het project Werklab, waar studenten met een ondersteuningsbehoefte worden geholpen in hun zoektocht naar een stage, wonnen de HAN, Radboud Universiteit, ROC Nijmegen, Werkbedrijf Rijk van Nijmegen en UWV Werkbedrijf de Bridge of Fame Award 2022.

31906 drie studenten met twee laptops

Een plek op de arbeidsmarkt voor iedereen

De krapte in de huidige arbeidsmarkt is groot. In veel sectoren is er een schreeuwend tekort aan werknemers. Toch is het niet voor iedereen vanzelfsprekend een baan of stage te vinden. Het Nijmeegs Werklab pakt dat aan, biedt ondersteuning. Dit doet het sinds 2019. Het richt zich daarbij specifiek op studenten met afstand tot de arbeidsmarkt.

Het Nijmeegs Werklab helpt deze studenten aan passende stage- en werkplekken. De focus van hun werk ligt op het bieden van hulp in de zoektocht naar een plek op de arbeidsmarkt. De mensen bij het Werklab zoeken mee, waarbij er voldoende rekening gehouden wordt met de bijzondere omstandigheden van de student. Er wordt maatwerk geleverd om zo een goede aansluiting tussen student en bedrijf te creëren. Lees ook het verhaal van SAM over het Nijmeegs Werklab.

Op deze manier wil het Nijmeegs Werklab laten zien dat studenten met een arbeidshandicap of chronische aandoening even waardevol zijn als andere studenten. De onderwijsinstellingen die bij het lab aangesloten zijn, hebben de aanpak van Werklab inmiddels omarmt. De dienstverlening is daar nu ook onderdeel van het vaste aanbod van studiebegeleiding.

Werklab maakt indruk

Naast het Nijmeegs Werklab, waren ook Career Jumpstart van Fontys Hogescholen en Studeren+ van Hogeschool Utrecht genomineerd voor de Bridge of Fame Awards 2022. De genomineerde initiatieven kenmerken zich door intensieve studentenbegeleiding en nauwe samenwerkingsverbanden. Ze slaan een brug tussen onderwijs, overheid en arbeidsmarkt voor studenten met een ondersteuningsvraag, aldus de jury.

De jury koos voor Werklab als winnend project, waarbij de jury met name onder de indruk is van de combinatie van mbo, hbo en wo en de samenwerking met het Werkbedrijf en UWV. Hiermee ligt er een goede lijn naar werkgevers.

Het Nijmeegs Werklab richt zich op een inclusieve overgang van het hoger onderwijs naar de arbeidsmarkt
Over

de Bridge of Fame award

De Bridge of Fame Awards is een initiatief van Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO), Berenschot en de Nederlandsche Bank. Zij bundelen hun krachten voor een inclusieve arbeidsmarkttoeleiding.

Het Nijmeegs Werklab is trots op de prijs. Het laat zien dat het helpt om zowel te investeren in de student, gericht op het verbeteren van de presentatie op de arbeidsmarkt, als in de arbeidsmarkt, waar de dienstverlening bij ondernemers bekender wordt gemaakt. Met het prijzengeld (€ 3333,33) kan project Werklab een verder vervolg krijgen. Het bedrag staat symbool voor de samenwerking tussen de 3 partijen: onderwijs, arbeidsmarkt en overheid.

Focus Sociaal

Het Nijmeegs Werklab is een mooi voorbeeld van de focus Sociaal van de HAN. Hierin focussen we ons op het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Uit onderzoek blijkt dat werken aan inclusief onderwijs en werk belangrijk is om de gezondheidskloof te verminderen. Daarom is dit 1 van de 4 thema’s van Fair Health. Meer weten over de focus Sociaal?

Health vrouw man diversiteit focus zwaartepunt HAN