Nieuws
De staat van het onderwijs 2024
Hoe staat het ervoor met het Nederlandse onderwijs? Wat gaat goed en wat kan beter? En hoe kunnen we het onderwijs verbeteren? De Staat van het Onderwijs 2024 werd op 17 april aangeboden aan het OCW. Lector Helma Oolbekkink schoof aan tijdens een podcast, en besprak onder andere het belang van docentprofessionalisering
Feedback op virtueel onderwijs
Je kent ze vast wel: de VR-brillen, waarmee je een andere werkelijkheid binnenstapt. Maar wat kunnen toekomstige leraren ermee, voor feedback op klassenmanagement en oudergesprekken? Dat werd onderzocht met subsidie van SURF.
Koken op waterstof, kan dat?
Leroy van Maurik heeft samen met onze onderzoekers Nikola Pozderovic en Roel Jansen van het HAN H2 Lab onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van koken op waterstof. "Onze uiteindelijke goal is een wokbrander op waterstof te ontwikkelen."
Een slimme woning begrijpt de mens
Het ontbreekt in onze samenleving aan voldoende zorgpersoneel en mantelzorgers. Niets doen voor bijvoorbeeld dementerend ouderen is natuurlijk geen optie. Gelukkig kan technologie veel dingen makkelijker, beter en fijner maken, maar hoe houd je het menselijk?
Diëtetiek – verleden, heden en toekomst
Op dinsdag 23 januari organiseerde de Nederlandse Academie van Voedingswetenschappen de jaarlijkse publiekslezing. Spreker was hoogleraar en HAN lector Marian de van der Schueren. Zij wil de diëtetiek naar een hoger plan tillen door meer aandacht voor wetenschappelijk onderzoek.
Grote stap voor DEMAND
Op 23 november vond de eerste bijeenkomst van projectleden uit de betrokken onderwijsinstellingen plaats in Arnhem. Tijdens deze uitwisseling van kennis tussen (docent-)onderzoekers en lectoren vanuit de HAN, Saxion en Fontys zijn grote stappen gezet. De bijeenkomst heeft onder andere bijgedragen aan het verfijnen van de gedeelde koers voor de onderzoeksgroep DEMAND.
Onderzoekers en bewoners ontwerpen interactief kunstwerk
Dát is nog eens een bijzondere samenwerking: onderzoekers die samen met bewoners een interactieve openbare ruimte ontwikkelen die bijdraagt aan sociale interactie tussen bewoners, waaronder kwetsbare senioren.
Lectorenplatform Leven met Hoofdzaken opgericht
Wat is de overeenkomst tussen iemand met autisme en iemand met een hersenletsel? Op het eerste gezicht misschien niet zoveel. De oorzaken van de problemen die zij ervaren zijn anders, maar er is zeker ook een gemene deler.
Duurzaamheidswinst vs ontwerpconsessies
Er wordt continu ‘reuzenarbeid’ verricht in het rivierengebied. Grote ontgravingen ter verbetering van waterberging of riviernatuur zorgen voor een aanbod aan grond. Handig, want met 1500 kilometer aan te versterken dijk hebben we een enorme grondvraag.
Focus op De Leraar als Ontwerper
In juni werd Roel Grol geïnstalleerd als associate lector De Leraar als Ontwerper. In zijn nieuwe rol onderzoekt hij wat (aanstaande) leraren en lerarenopleiders nodig hebben om onderwijs eigentijds vorm te geven. Hoe gaan Roel en zijn collega’s daar concreet mee aan de slag?