“Kunnen we het tij nog keren? Yes we can!”

Niemand minder dan weerman Reinier van den Berg bezocht tijdens de International Week van de Academie Built Environment de HAN-campus in Arnhem. Hij sprak met studenten Bouwkunde en Civiele Techniek uit Japan, Amerika, Finland, Spanje, België, Duitsland en Nederland over het probleem van klimaat en vervuiling.

65bf2cb0-0cf7-11ee-8d73-02565807075b Reinier van den Berg International Week

Zo’n 50 studenten en docenten zitten in de zaal en nog eens 30 wonen de presentatie van deze RTL-weerman online bij. De grote vraag is of we de tijd nog terug kunnen draaien, want (klimaat)wetenschappelijk is het al 5 over 12! Kunnen we het tij nog keren? Yes we can! “We zitten in een transitie waar we snel doorheen moeten. Met z’n allen. Nu.”

8 miljard mensen op aarde

Reinier vraagt zich af of het klimaatprobleem te maken heeft met de 8 miljard mensen op aarde. Daar is hij duidelijk over: “Wij vertegenwoordigen maar 0,01% van het leven op aarde, maar de impact is enorm. Dus niet ons aantal is het probleem, maar ons eten en de manier waarop wij leven. Een vliegticket is praktisch gratis en kijk eens hoe milieubelastend het is als we vlees blijven eten. We produceren te veel en creëren tezamen 2,2 biljoen afval. Dat moet anders. En snel, want de klimaatverandering dendert door.”

Extremen volgen elkaar op

We zien steeds vaker extremen die elkaar snel opvolgen. Het wordt warmer, de regenbuien zijn heftiger met periodes van droogte en overstromingen tot gevolg. “Maart van dit jaar had de meeste zonuren in de geschiedenis van het Nederlandse klimaat,” weet Reinier. “Het lijkt fijn dat we lekker kunnen chillen in het park, maar dit komt door de klimaatverandering. Ook als je terugkijkt, zie je de afgelopen jaren duidelijk wat er gebeurt: Zo was 2018 de warmste zomer, werd in 2019 de hoogste temperatuur gemeten in Nederland, had 2020 de langste reeks tropische dagen en was 2021 de warmste junimaand ooit. Nog geen twee weken later hadden we te maken met extreem veel regen. Met overstromingen in Limburg, Duitsland en België tot gevolg."

Tikkende tijdbom

“Gelukkig zijn we op veel zaken voorbereid in Nederland. Denk aan de Deltawerken en de grote waterbekkens zoals de randmeren. Maar niet overal is ruimte voor de rivier en hoe beschermen we ons dan? Daar moeten we een programma op maken, want anders raken we steeds verder in het slop.” Reinier kan het weten, want hij is al sinds 1989 weerman bij RTL 4. Behalve weergoeroe is hij volledig thuis in de wereld van duurzaamheid. “Klimaat en duurzaamheid zijn immers nauw met elkaar verbonden,” legt hij uit.

c24dd540-0cf6-11ee-bd26-02565807075b Reinier van den Berg International Week Built Environment 2022

Nul op de meter

Reinier heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. In het kader van practice what you preach heeft hij zelf zijn woning, van bijna 100 jaar oud dat slecht na te isoleren was, verruild voor een zelfgebouwd duurzaam huis. Met een geraamte van duurzaam Douglas hout, gevelbekleding van in azijn gekookt hout zodat het niet rot of schimmelt en een leistenen dak. Zijn gasloze woning met een warmtepomp, een warmterugwin (WTW)-ventilatiesysteem en 32 zonnepanelen in de tuin scoort hij nul op de meter. Zelfs als hij z’n auto elektrisch oplaadt, houdt hij over.

Bouwmaterialen

In de miljoen woningen die we gaan bouwen, kan het nog steeds 28 graden worden in slaapkamers en dat is écht een gevaarlijke slaaptemperatuur. Hij voorspelt dat over 75 jaar drijvende steden en drijvende vliegvelden heel normaal zijn. En dan vooral met materialen als stro en hennep in plaats van met steen, staal, aluminium en plastic. Ook voorspelt hij dat alle mobiliteit over een paar jaar elektrisch is. “Er zijn al veelbelovende ideeën rondom solar auto’s en start-ups voor energieopslag. We moeten nog wel investeren in elektrische stroomsystemen, want het net krijgt het zwaar.”

Reactie studenten

Renske en Sophia, 2e jaars studenten Civiele Techniek waren aanwezig bij de lezing. Renske: “Reinier heeft mij echt geïnspireerd hoe wij dit grote probleem rondom duurzaamheid kunnen aanpakken. Het mooie vond ik dat hij ook heeft ingezoomd op hoe hij dit zelf thuis aanpakt.” Sophia vult haar aan: “Hij heeft mij motivatie gegeven om meer op duurzaamheid te letten en hij heeft ons laten zien hoe wij dit in de toekomst kunnen verwerken binnen ons vakgebied.”

Bekijk alle events die geweest zijn in het kader van de International Week.