Diploma uitgereikt aan 24 studenten Master Engineering Systems

Feest voor 24 internationale studenten van de HAN Master Engineering Systems. Tijdens diploma-uitreiking op 11 maart ontvingen zij hun diploma. Zij zijn opgeleid tot verantwoorde ingenieurs die niet alleen technologie ontwerpen en innoveren, maar ook oog hebben voor de gevolgen daarvan in de maatschappij.

392145 master engineering systems graduates celebration march 2022

Trots moment!

392183 master engineering systems graduates celebration three students march 2022

Bij HAN Engineering Systems (zowel in voltijd als in deeltijd te volgen) worden masterstudenten opgeleid tot reflectieve en responsieve professionals die kunnen samenwerken in een multidisciplinaire omgeving.

Afgestudeerden uit 7 verschillende landen – Nederland, België, Duitsland, Hongarije, Tsjechië, Syrië en India – en hun gasten beleefden een feestelijke middag. Met een live stream via Teams konden families en vrienden van over de hele wereld getuige zijn van de ceremonie en de officiële ondertekening van de graden. Een trots moment!

Speeches werden verzorgd door HAN-lector Aart-Jan de Graaf en docent Richard Kaandorp. HAN-begeleiders Jannes Slomp, Marith Dieker, Thymen Kamerling, Salvatore Castelli en Saskia Monsma waren aanwezig om de geslaagden een persoonlijke boodschap mee te geven.

Ethische keuzes bij Smart Vehicles

Eén van de moduels is ‘Smart Vehicles’, waarin studenten les krijgen over ontwerpethiek. Ze leren hoe je als techneut kunt nadenken over de precieze doelen, context en potentiële impact van nieuwe technologieën, en welke rol en verantwoordelijkheid de ingenieur heeft in het innovatieproces.

Marith Dieker is docent van deze module. "Een voorbeelddilemma dat we bespreken: een zelfrijdende auto kan niet stoppen of uitwijken, kiest het op basis van de beschikbare data om één persoon aan te rijden op de andere rijbaan, of 5 op de eigen rijbaan? Of kiest het iemand met wandelstok, of een kinderwagen? Ook praten we over de ongevallen die slimme auto’s enerzijds veroorzaken, terwijl ze ook ongevallen voorkomen."

Voor sommige studenten zijn deze gesprekken een eye-opener. Zij realiseren zich dat hun expliciete of impliciete ethische keuzes bepalend zijn voor de besturingsalgoritmes van zelfrijdende voertuigen; keuzes die wellicht ooit zullen beslissen over het leven van een toevallige passant.

Marith: "Ook in onze (onderzoeks)projecten kijken we met studenten, partners en collega’s naar de langdurige impact van onze innovaties. Hoe slim, schoon en sociaal zijn die? Met deze vragen innoveren we verder, als verantwoorde ingenieurs én betrokken medemensen!"

Bron: HAN Automotive Research, Master Engineering Systems
Fotografie: Ron Kieft

392176 master engineering systems graduates celebration four students march 2022