Hoe ben jij de leraar geworden die je bent?

Tijdens de lerarenopleidingen staat de vraag ‘wat voor leraar wil en kan ik zijn?’ centraal. Je doet tijdens je studie nieuwe kennis op, leert vaardigheden bij en je ontwikkelt je competenties, maar naast dat alles is wie jij bent als persoon een belangrijke factor.

Kinderen met juf achter Ipad

Studenten van de Pabo of van de tweedegraads lerarenopleidingen gaan dan in gedachten vaak terug naar leraren van wie ze vroeger les hebben gehad. ‘Die leraar was goed of leuk, maar waardoor was dat eigenlijk?’

Erdem Gesmiroglu en Janneke van der Vlugt zijn basisschoolleerkrachten én kunstdocenten. Wat voor leraar zijn zij geworden door die kunstzinnige achtergrond?

 

Creatievere oplossingen

Erdem Gesmiroglu is zowel gediplomeerd basisschoolleerkracht als bevoegd docent beeldende kunst en vorming. Hij geeft les op Vrije School Meander, een school met veel aandacht voor kunstzinnige vorming, en dat bevalt hem goed. Via de minor Vrije School kwam hij met het vrije schoolonderwijs in aanraking. “Mijn studieloopbaan heeft me gemaakt tot een kunstzinniger leerkracht en dat is een verrijking voor de kinderen. Dat komt niet alleen tot uiting in de kunstinnige opdrachten die ik met ze doe, maar meer nog in de creativiteit en flexibiliteit die ik heb om op situaties in te springen en oplossingen toe te passen.”

04b9344c-0cf7-11ee-b8d3-02565807075b Erdem Gesmiroglu, basisschooldocent en docent beeldende kunst, PABO en ArtEZ docentenopleiding

Slim Studies Combineren

Om de leerkracht te worden die Erdem Gesmiroglu nu is, heeft hij een studieweg afgelegd die steeds meer studenten weten te vinden. Door de vrije studieruimte slim te gebruiken en door stages en de minor gericht te kiezen, was de HAN-Pabo in voltijd te combineren met de deeltijdbachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving van ArtEZ. “Niet zonder ook heel hard te werken, mijn doel voor ogen te houden en steeds goed af te stemmen met de studiebegeleiders”, licht Erdem Gesmiroglu toe. “De ene dag had ik les op de Pabo, de andere liep ik stage op een middelbare school voor de ArtEZ-studie, de donderdag had ik tot ‘scriptiedag’ benoemd en dan had ik natuurlijk ook nog lessen op ArtEZ. Het was hard werken, maar ik ben blij en trots dat ik het gehaald heb.”

Kunstexpertroute

Janneke van der Vlugt, groepsleerkracht en vakdocent dans bij Basisschool ’t Holthuus in Huissen, vindt het erg belangrijk dat iedere Pabostudent in aanraking komt met kunst tijdens de opleiding en zo de kracht van kunst ervaart. Ze is dan ook erg enthousiast over de Kunstexpertroute van HAN Pabo. Studenten kunnen zich zo specialiseren in kunsteducatie. Via de Kunstexpertroute verdiept de student zich in een kunstvak, dat wordt afgerond met het certificaat Kunstexpert. Janneke van der Vlugt: “Kunst is zo’n krachtige manier om te werken aan bijvoorbeeld de sociale en ontwikkeling van kinderen! Het is een verrijking voor kinderen, de school en voor jezelf als leerkracht als je die manier weet in te zetten.”

388632 portret van Janneke van der Vlugt, basisschoolleerkracht en dansdocent, HAN PABO en dansdocentenopleiding ArtEZ Arnhem

Lichaamstaal

Janneke van der Vlugt heeft een pabodiploma en is ook afgestudeerd als docent dans aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten. “Dit heeft mij gevormd tot de leerkracht die ik nu ben. Als mijn klas iets nodig heeft om de dynamiek in de groep te verbeteren, heb ik veel meer in huis dan bijvoorbeeld een standaardmethodiek of kringgesprek. En ook al geef ik een rekenles, ik zal altijd beweging inzetten om dat leren te ondersteunen. Ik leer de kinderen naar elkaar te kijken en de ‘lichaamstaal te spreken’. Als je niet met elkaar praat, wat zie je dan toch aan elkaar en hoe kun je daar mee omgaan?”

Wat voor leraar wil jij worden?