Er zijn alleen maar nummer 1’s

Wie gaat er met de HAN Green Awards vandoor? De stemmen zijn geteld, de schifting gemaakt. Tijdens HAN Unexpected is het moment daar: met korte introductie zijn de winnaars bekend!

389610 Winnaar HAN Green Awards 2022 in de categorie Studentenproject: Huurplek

Voorafgaand aan de feestelijke uitreiking presenteert de HAN Green Office eerst een pubquiz, waarbij een rits vragen over duurzaamheid op de deelnemers is afgevuurd. Onder hen de genomineerden voor de HAN Green Awards. Dat wil zeggen: zij die het uit de 21 genomineerden - eveneens een vraag in de pubquiz - tot de top 3 van hun respectievelijke categorie hebben geschopt.

In de 3 categorieën, ‘Medewerkers’, ‘Opleiding’ en ‘Studentenprojecten’, stijgt de spanning. Na het zorgvuldig tellen van de pak ‘m beet 1500 uitgebrachte stemmen – met soms een echte nek-aan-nek race – worden de winnaars één voor één bekend gemaakt.

Medewerkers

• Franceina van Zalk,
  • Tanja Tankink
  • Ballard Asare-Bediako

In de categorie ‘Medewerkers’ wint Tanja Tankink. Als onderwijsdeskundige lijkt ze misschien een wat vreemde eend in de bijt als we het over duurzaamheid hebben. Niets is minder waar! Tanja zet zich ook vol in voor het thema Waterstof op de HAN en is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de master Circulaire Economie. Tanja: “Ik ben erg verrast door de prijs. Het is echt een duwtje in de rug, om door te zetten de vertaalslag van maatschappelijke uitdagingen in ons onderwijs en al haar partners te maken.”

Opleiding

• Master Circulaire Economie
  • Bouwkunde
  • Civiele Techniek

De opleiding die er in 2022 met een Green Award vandoor gaat, is Bouwkunde. Dave Mateman, academiemanager Built Environment, legt de credits bij het team van de opleiding neer. “Zij maken het in de praktijk mogelijk, realiseren het echt om als opleiding te zoeken naar allerlei bouwkundige oplossingen die zo duurzaam mogelijk zijn. En die oplossingen, evenals de studenten die ze als professional straks toe kunnen passen, zijn er nog op vele manieren in bebouwde omgevingen nodig.”

Studentenprojecten

• Huurplek
  • Hydromotive
  • Toekomst tv

Dat veel studenten bezig zijn met groene, duurzame oplossingen – in veel verschillende vakgebieden – blijkt wel uit de variatie in de genomineerde studentenprojecten. Het initiatief van de mannen van Huurplek gaat er uiteindelijk met de award vandoor. Hun commentaar is tekenend voor het idee van de Green Awards: “Eigenlijk staan we hier met z’n allen als nummer 1. Iedereen hier zet zich met ziel en zaligheid in voor duurzame ideeën, dat maakt ons allemaal winnaars.” Voor Huurplek is de award een mooie extra boost.

Huurplek, een online platform waarbij vraag en aanbod voor het (ver)huren van producten bij elkaar worden gebracht, is een initiatief van Fynn Merkestein, Dannie Willemsen, Elian Coppus en Jorn Vlijm.

• Winnaar van de HAN Green Award 2022 categorie Medewerkers: Tanja Tankink
  • Dave Mateman, academiemanager Built Environment uit naam van winnaar van de HAN Green Award 2022 categorie Opleiding: Bouwkunde
  • Winnaar van de HAN Green Award 2022 categorie Studentenprojecten: Huurplek
  • Winnaar van de HAN Green Award 2022 categorie Medewerkers: Tanja Tankink