Wat zeggen lage studieresultaten over een geringe beheersing van leerstrategieën?

Recent onderzoek heeft aangetoond dat er een relatie is tussen het gebruik van strategieën om het eigen leren te reguleren en betere studieprestaties. Toch heeft het weinig zin om elke student met lage cijfers een cursus zelfregulerende leerstrategieën aan te bieden.

259592 Alpo student kijkt recht naar voren

HAN-onderzoekers Jeroen van der Linden, Tamara van Schilt en oud-lector Loek Nieuwenhuis deden er samen met Universiteit van Maastricht en de Open Universiteit onderzoek naar. Ze komen tot de conclusie dat het enkel zin heeft om deze extra begeleiding te geven aan studenten met een geringe beheersing van deze leerstrategieën. Lees het volledige artikel in Science Guide.

Blijf op de hoogte

Wilt u op de hoogte blijven van onderzoeksresultaten en ander nieuws van de Academie Educatie? Meld je aan voor de nieuwsbrief 'Voor het leren van vandaag en morgen!'