Start in februari met de Pabo

Starten met de Pabo? Dan hoef je niet tot september te wachten. HAN Pabo in Arnhem biedt als één van de weinige Pabo’s in Nederland een februaristart. De klas die in februari 2022 gaat starten is al bijna vol, dus wees er snel bij als het lesgeven aan kinderen je al langere tijd trekt!

0cf2a1dc-0cef-11ee-844f-02565807075b Drie studenten van de HAN Pabo Arnhem zitten bij elkaar en lachen tijdens het studeren.

“Starten in februari is populair” vertelt Esther van Dalen docent en studiecoach bij de Pabo in Arnhem. “Voor studenten die bijvoorbeeld gestopt zijn met hun studie en willen switchen naar de Pabo, is het bijvoorbeeld ideaal dat ze niet hoeven te wachten tot september. Ook studiekiezers die voor een tussenjaar hebben gekozen, zijn vaak blij als ze halverwege dat jaar toch met een studie kunnen beginnen.”

Diverse klas

Nilou Mostert zit in het eerste jaar van de februariklas van 2021 van de Pabo in Arnhem. Ze vertelt enthousiast: ”De toelatingstoetsen voor de Pabo had ik net niet op tijd behaald om in september te kunnen starten. Achteraf ben ik daar blij mee, omdat ik niet op een andere plek zou willen zitten dan in de ‘februariklas’ van de Pabo in Arnhem. De februariklas bestaat volgens mij meer dan een septemberklas uit studenten die allemaal een andere achtergrond hebben, waardoor er in de klas ook meer variatie is op het gebied van leeftijd.”

“Dat herken ik wel” zegt Esther van Dalen. “Als studiecoach geniet ik inmiddels al jaren van het werken met een februariklas. In deze klas zitten vooral bewust kiezende studenten met verschillende vooropleidingen, leeftijden en levens- en werkervaring. Dat maakt een klas een mooie afspiegeling van een basisschoolteam waarin collega’s samenwerken en gezamenlijke kwaliteiten inzetten voor de ontwikkeling van het schoolteam waar ze later in komen te werken, en vooral de kinderen.”

"Er ontstond direct een echte hechte band in de klas en we merken ook dat alle Pabodocenten heel gemotiveerd zijn om met ons mee te denken."

Minder uitval

Opvallend is de lagere studie-uitval van de februariklassen. Van Dalen: “De grote betrokkenheid en studiemotivatie van deze groep lijkt groter dan bij de septemberklassen, dat zou daar een verklaring van kunnen zijn.” Mostert: “Er ontstond direct een echte hechte band in de klas en we merken ook dat alle Pabodocenten heel gemotiveerd zijn om met ons mee te denken. Als je echt leerkracht basisonderwijs wil worden is stoppen gewoon helemaal niet nodig, merk ik.”

In februari starten, hoe werkt dat?

De februariklas is een zelfstandige studentengroep, ze volgen met elkaar de onderwijseenheden, beter bekend als studievakken. Dit programma is precies hetzelfde als voor de septemberinstroom, alleen met een zomervakantie halverwege het schooljaar. Soms sluiten de studenten aan bij de septembergroepen, bijvoorbeeld als ze aan de introductie mee willen doen of tijdens de themaweek rondom de kinderboekenweek in oktober. Ook is er een lijntje tussen de verschillende jaarlagen van de februariklassen. Zo zijn tweedejaars van de februariklas soms buddy voor eerstejaars februariklas en met elkaar zitten de februariklassen ook in een WhatsAppgroep. 2 ouderejaars Pabo studenten beantwoorden vragen in deze appgroep en delen hun ervaringen en tips.

"Voor mij is het vooral belangrijk om aan het einde van het schooljaar te zien dat de studenten, die leerkracht basisonderwijs willen en kunnen worden zoveel ontwikkeling hebben doorgemaakt, en ervoor gaan!"

Ook starten in februari?

Dat kan nog! Aanmelden kan tot 1 februari 2022 via Studielink. Grote kans dat je Esther van Dalen dan tegenkomt, want zij is vaak eerste aanspreekpunt voor aanmelders van HAN Pabo Arnhem. “Ik ben erg blij dat Pabo Arnhem studiekiezers de gelegenheid biedt om in februari met de voltijd pabo te starten. Het is fijn om met een lekkere volle klas te starten. Voor mij is het vooral belangrijk om aan het einde van het schooljaar te zien dat de studenten, die leerkracht basisonderwijs willen en kunnen worden zoveel ontwikkeling hebben doorgemaakt, en ervoor gaan! Erg belangrijk in het licht van het lerarentekort en goed onderwijs voor kinderen in de regio Arnhem.”