Van Schrijfopdracht tot Scheurkalender

Zoek een citaat. Niet zomaar een citaat, maar een citaat dat zorgt voor inspiratie in je werk als pedagogisch professional. Onderbouw waarom dit citaat je inspireert met behulp van passende literatuur. Een opdracht gericht op academische vaardigheden. Hoe levert dat een scheurkalender op?

Drie studenten overleggen met laptop

De opdracht

Wat was de opdracht?

De opdracht diende als een manier om studenten van de Master Pedagogiek op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met de speelse kant van schrijven, maar ook om te oefenen met academische vaardigheden zoals de APA richtlijnen. De persoonlijke duiding die studenten aan de citaten meegaven werden vervolgens door de docenten in het format van een scheurkalender gegoten.

Waarom citaten?

Maar wat trekt ons zo aan citaten?

Waardoor kunnen wij ons vereenzelvigen in de woorden van een ander? Hoe kun je dit nu beter uitleggen dan aan de hand van een citaat:

“No matter what people tell you, words and ideas can change the world” – Robin Williams

De geliefde Amerikaans acteur maakte gedurende zijn hele carrière vele mensen aan het lachen met zijn humoristische rollen in films zoals Goodmorning Vietnam of Night at the Museum, maar hij werd echt geliefd om zijn rollen in films die gingen over de zin van het leven. Hij koos deze rollen, omdat hij het belangrijk vond om mensen te helpen met het vinden van hun weg in het leven. Hij had hier zelf gedurende zijn leven veel moeite mee en eindigde in 2014 zijn eigen leven.

“That you are here, that life exists and identity. That the powerful play goes on and you may contribute a verse. What will your verse be?”

In de bovenstaande clip zie je hoe Williams zijn studenten probeert in te laten zien taal een middel is voor zinsgeving. Wanneer iemand advocaat wil worden, zal dat deels komen omdat ze het werk leuk vinden om te doen, maar een groot deel zal ook komen doordat zij een onderliggende passie of motivatie hebben om mensen te helpen. De woorden die ze kiezen om deze motivatie uit te leggen, vertelt ons veel over de persoon zelf. Dit maakt het dan ook erg leuk en interessant om te lezen welke citaten de studenten van de Master Pedagogiek hier voor hebben gekozen.

Zo ook over de studenten van de Master Pedagogiek vertelt Fedor de Beer, docent bij deze master. Hij vervolgt: De resultaten waren geweldig. De studenten hebben ons echt verrast, er zaten mooie citaten tussen. Maar wat echt goed was waren de interpretaties en de mooi pedagogische boodschappen die de studenten koppelden aan de citaten. We waren het er al snel over eens dat we deze opdracht niet zomaar voorbij konden laten gaan. Toen kwam het idee om de opdracht te bundelen tot een echte scheurkalender. We hebben namelijk 42 studenten in het 1ste jaar die de opdracht maakten en we hebben dat aantal aangevuld met docenten, coaches en supervisoren uit de opleiding die ook ieder een bijdrage hebben geschreven.

De opdracht viel ook goed bij de studenten. "Het was een opdracht waar ik oprecht enthousiast van werd", aldus Marjolijn. Doordat we een stelling moesten kiezen die het meest over jouw pedagogische visie vertelde, kon ik het dichtbij mijzelf houden. Tegelijkertijd heb ik voor het eerst kennis gemaakt met APA en heb ik kunnen oefenen met academisch schrijven en brongebruik.

Daarnaast vond Marjolijn het fijn om feedback van haar docenten en medestudenten te ontvangen en is ze trots dat op het mooie eindresultaat: de scheurkalender!

Drie studenten overleggen met laptop