Houtdag 2021: een buitenkansje voor studenten Bouwkunde

De Houtdag 2021 was voor de 35 bouwkundestudenten die het evenement bezochten een thuiswedstrijd. De kennisdag over ontwerpen en bouwen met hout werd gehouden in Musis Sacrum in Arnhem.

356582 houten constructie

Het thema van de Houtdag 2021 was Houtbouw voor de Toekomst. Het is een actueel onderwerp dat enorm veel ontwikkelingen kent en daarom ook veel belangstelling van bouwkundestudenten van de HAN.

Er zijn niet zomaar houten gebouwen nodig, ze moeten ook goed geconstrueerd en gebouwd zijn. Willen biobased-ambities kunnen slagen, dan moeten ook de biobased plannen goed uitvoerbaar zijn. De themadag was voor studenten met interesse in dit onderwerp een buitenkans. Omdat het onderwerp aansluit bij de duurzaamheidsambities van de academie, werd hun deelname door de opleiding mede mogelijk gemaakt.

Deugdelijk en degelijk

De Houtdag 2021 bestond uit een verzameling plenaire lezingen en korte pitches. Keynote speakers uit binnen- en buitenland wisselen af met presentaties van innovaties en onderzoek. De sprekers gingen in op het deugdelijk en degelijk ontwerpen, construeren en bouwen van gebouwen met hout. Aan de orde kwamen vragen over brandveiligheid, geluidwering, stabiliteit, belastbaarheid en duurzaamheid van houten gebouwen.

Onderzoekspitches

Ook was er aandacht voor de stand van het wetenschappelijk onderzoek op het gebied van houtbouw. Eén van de onderzoekspitches werd gegeven door HAN-alumnus Bram Niessen. Hij werkt als constructeur bij JVZ Ingenieurs. In 2018 studeerde hij af van de HAN-opleiding Bouwkunde en kort geleden rondde hij zijn Master in Structural Engineering af aan de Universiteit van Amsterdam. Bram pitchte zijn onderzoek naar de dimensionering van vloeren van Cross-Laminated Timber (CLT) in relatie tot eisen en normen over (akoestische) trillingen.

"Delen en leren van elkaar"

Lilian Venema was 1 van de studenten die de Houtdag 2021 bezocht. Zij vond de dag interessant. Wat stak zij op van deze dag? Lilian: "Het is belangrijk dat we meer met hout gaan bouwen. Dat we gebouwen creëren met niet alleen houten gevelbekleding, maar ook een houten constructie. We moeten onze ontdekkingen en uitvindingen delen met elkaar, zodat we van elkaar en elkaars projecten kunnen leren."