341903 geopende stuw en sluis bij driel bij hoog water 2021 civiele techniek

Elseviers Weekblad vergelijkt jaarlijks de voltijdopleidingen op bachelor- en masterniveau. De opleiding Civiele Techniek kreeg dit jaar een zilveren medaille, gebaseerd op de resultaten van de Nationale Studentenenquête.

Een zilveren medaille wordt toegekend wanneer een opleiding op 6 of 7 onderdelen aanzienlijk beter scoort dan het gemiddelde van alle opleidingen in de sector Weg- en Waterbouw.

9 plussen en 1 min

De opleiding Civiele Techniek scoorde op de onderdelen Verworven algemene vaardigheden en Studeerbaarheid een plusje (net iets boven het gemiddelde).
Het minnetje dat de opleiding ten opzichte van het gemiddelde moest incasseren (59 tegen 61 punten) was het onderwerp Informatie vanuit de opleiding.

Uitschieters in positieve zin waren de beoordelingen voor:

• Inhoud  van de opleiding (90 tegen 80);
  • Docenten in het algemeen (88 tegen 70);
  • Sfeer (88 tegen 83)
  • Opleiding in het algemeen (87 tegen 73);
  • Voorbereiding op de Arbeidsmarkt (80 tegen 64)
  • Toetsing en beoordeling (75 tegen 67)
  • Studiefaciliteiten (72 tegen 61)

Als overall score kreeg de opleiding 81 punten. Het gemiddelde is 72.

Analyse van resultaten Nationale Studentenenquête

De basis voor die vergelijking is de Nationale Studentenenquête, waarvan de resultaten zijn verstrekt door Studiekeuze123, een stichting opgericht door het ministerie van Onderwijs in samenwerking met studenten en het hoger onderwijs. De onderzoekers van Research­Ned analyseerden de resultaten van de enquête waaraan eerder dit jaar 330.000 studenten meewerkten.

Op ewmagazine.nl/bestestudies2021 werden dit jaar 2.182 voltijd­opleidingen op bachelor- en master­niveau vergeleken.

Bron: Elseviers Weekblad Beste Studies 2021.