Zijn leraren gelukkig?

De afgelopen 4 jaar heeft cabaretier Guido Weijers masterclasses over geluk gegeven. In de tijd dat alle shows gecanceld waren vanwege de coronamaatregelen, trok hij met deze masterclasses de middelbare scholen in. Welke inzichten heeft hem dit opgeleverd? Hij deelt ze graag met leraren in opleiding tijdens HAN Educatie Collegetour.

298078 Foto van Guido Weijers voor de Educatie Collegetour 2021

In de voorbereidingen op deze masterclass heeft Guido Weijers zelf veel geleerd over geluk, vertelt hij. Hij schreef het op in ‘Het boekje waar je blij van wordt’. Wat is geluk en wat maakt gelukkig? Allerlei zaken kunnen geluksmomenten opleveren; als iets lukt, las iets meevalt, als je iets krijgt, iets meemaakt, etc. Hij leerde dat je aan die momenten kunt wennen en dat het effect van korte termijn geluk niet blijvend is. Bij lange termijn geluk gaat het veel meer om wat je betekent voor anderen, welke verbindingen je hebt, wat je geeft in plaats van wat je krijgt. Iets betekenen voor de ander blijkt de schakel naar deze vorm van geluk te zijn. “Nu weten jullie dus meteen waarom jullie heel gelukkig kunnen worden! Jullie worden leraar en betekenen dan echt iets voor leerlingen!”, aldus Weijers.

De beste docenten zijn verhalenvertellers, verhalen die blijven hangen.

De kick van applaus

Guido Weijers vertelt dat hij zelf die ontwikkeling ook doorgemaakt heeft. “Applaus is fijn, heerlijk zelfs, maar wel iets waar ik aan gewend was geraakt. Nu ik  met jongeren of hier nu met jullie een zo belangrijk thema bespreek, merk ik dat dat me echt een dieper gevoel van waarde en geluk geeft. Of zijn dit gewoon de tekenen van het ouder worden misschien….?”

Dankbaarheidsboekje

De grappen rollen niet over tafel, tijdens deze editie van HAN Educatie Collegetour. Het gaat ergens om, dat is duidelijk. Guido Weijers: “Toen bekend werd dat jongeren erg te lijden hadden onder de lock downs, was het voor mij direct helder dat mijn ‘lesjes geluk’ juist voor hen waardevol zouden kunnen zijn. Want echt, geluk kun je voor een deel ook leren. Hoe? Zet de kracht van dankbaarheid in! Noteer iedere dag 3 dingen waar je dankbaar voor bent en hou dat een paar maanden vol. Echt, het werkt!”

Gouden Tip

De overeenkomsten tussen het beroep van cabaretier en docent zijn er, vindt Weijers. “De beste docenten zijn verhalenvertellers, verhalen die blijven hangen. Dat geldt ook voor cabaretiers. En zonder goede observaties van je publiek kun je de persoonlijke verbinding niet maken die nodig is om je verhaal te laten landen. Alleen dan kan ik van waarde zijn voor mijn publiek en jullie voor je leerlingen. De gouden tip die Guido Weijers de laren in opleiding dat ook mee geeft is: ‘Wees waardevol’.

Volgende Educatie Collegetour

Op 7 december vindt de volgende editie van Educatie Collegetour plaats, in Arnhem. Te gast is dan Ahmed Marcouch, burgemeester van Arnhem. Je kunt je hiervoor aanmelden.

Meer weten?