Vlaggen en koeken op Coming Out Day

“We willen dat iedereen zich elke dag welkom en veilig voelt op de HAN en dat iedereen vrij is om zichzelf te zijn." Dat zei Rob Verhofstad, onze voorzitter van het College van Bestuur, bij het hijsen van de Progressvlag op de campus in Arnhem.

6f0ec986-0cf4-11ee-80e0-02565807075b hijsen pride vlag, coming out day

In de vroege ochtend van 11 oktober, de datum van de jaarlijkse Coming Out Day, stond hij samen met de MR stil bij deze dag.

Zijn wie je bent

De Progressvlag is een uitbreiding op de regenboogvlag, het wereldwijde symbool voor de LHBTQI+-gemeenschap. De toevoegingen in de driehoek op de Progressvlag erkennen ook de transgemeenschap en mensen van kleur. Rochelle Jans, MR-lid, hees de vlag samen met Rob Verhofstad. “Ik weet zelf hoe heftig het is, de dag van je coming out,” vertelt ze. “Fijn dat we hier als HAN bij stilstaan.” MR-voorzitter Jop Geven vult aan: “Als MR vinden we dit een belangrijk thema. We vinden het heel mooi dat we als HAN laten zien dat je hier mag zijn wie je bent.”

Vlaggen voor alle HAN-gebouwen

MR-lid Nevzat Cingoz zwengelde het thema aan vorige week. “We hebben toen 16 vlaggen besteld, voor alle HAN-gebouwen eentje. We hopen dat de vlag vandaag overal gehesen wordt. We zijn ook blij met de positieve reacties vanuit de academies.” Dat het thema ook actueel is en gesteund wordt door de academies, bleek uit de aanwezigheid van het management van de Academie Built Environment bij het hijsen van de vlag.

Koeken, diner en Q&A

Ook in de campusrestaurants is aandacht voor Coming Out Day: Eurest Campus Catering maakte in samenwerking met Donny Craves een speciale koek van deegresten van ándere koeken met verschillende smaken. De 'regenboogkoek' is dus ook nog eens duurzaam.

Ook de International School of Business besteedt aandacht aan Coming Out Day: zij organiseren voor alle studenten en medewerkers 'Pride & Dine', een diner waar studenten en medewerkers kunnen praten over hun geaardheid, achtergrond en geloof.

Studenten van de opleiding Pedagogiek organiseren op live Q&A op Instagram, waar toekomstige sociale professionals en toekomstige leraren vragen kunnen stellen over onder andere genderdiversiteit en seksualiteit.