Mijn ‘anders zijn’ geeft me kracht

In het kader van Coming Out Day organiseerden Pedagogiekstudenten Maud en Thymen vandaag een live Q&A op Instagram. Zij delen hun persoonlijke ervaringen en opgedane vakkennis over vraagstukken rondom genderdiversiteit en seksualiteit bij jongeren.

340552 Thymen en Maud op Coming Out Day Pedagogiek

Maud vertelt dat ze al een tijdje met het idee speelde om extra aandacht te vragen voor LHBTQ+-vraagstukken in de opleiding. Met Coming Out Day in het vizier, greep ze haar kans. “In deze periode starten veel studenten voor het eerst met hun studie. Bij deze start kan er een hele nieuwe wereld voor je open gaan, waardoor het makkelijker is om uit te komen voor je eigen identiteit/seksualiteit. Het leek mij mooi als de opleiding aansloot op deze dag. Dat kan voor sommige studenten al het verschil maken.”

Belangrijk thema voor sociale professionals en leraren

Haar studievriend Thymen sloot zich daar graag bij aan. Thymen is zelf ervaringsdeskundige op het gebied van genderdiversiteit en geeft voorlichting bij Genderpraatjes. Genderpraatjes is een online chatlijn waar mensen tot 25 jaar en ouders, in gesprek kunnen gaan over gendervraagstukken. “Hoe je omgaat met gendervraagstukken, is een belangrijk thema voor sociale professionals en leraren”, vertelt Thymen. Daarom besloten ze de hulp in te schakelen van hun opleiding Pedagogiek. Hun doel is tweeledig. “We willen studenten steunen die met persoonlijke vragen spelen, én we willen docenten en andere professionals tips geven rondom dit thema.”

340552 Thymen en Maud op Coming Out Day Pedagogiek

Sleutelfiguur

Tijdens de live Q&A geven Maud en Thymen tips voor (toekomstige) professionals. “Als leraar of hulpverlener kan je een belangrijk sleutelfiguur zijn bij iemand die uit de kast komt. Je kan de signalerende en adviserende rol oppakken.” Dat doe je bijvoorbeeld door vragen te stellen als je merkt dat een jongere niet lekker in zijn of haar vel zit. Of als je merkt dat hij of zij met vragen speelt rondom genderdiversiteit en seksualiteit. Of als je ziet dat andere jongeren erover praten. “Tips zoals ‘het komt wel goed’ of ‘wees jezelf’, dat hoort een jongere te vaak”, benadrukt Maud. “Vraag door. Vraag écht door. Wat voelt de jongere?”

“Ook bij het contact met de ouders kan een professional als brug fungeren”, vult Thymen aan. “Ouders hebben vaak hun eigen struggles. Waarom heb ik dit niet eerder gezien of aan mijn kind gemerkt? Als professional kan je ook hen een luisterend oor bieden en samen kijken wat de beste manier is om kind en ouders elkaar te laten begrijpen.”

Limited Edition

Tijdens de live Q&A werd ook de vraag gesteld of Thymen en Maud het erg vinden om een uitzondering te zijn. Voor hen beide is dat niet zo en voelt het eerder als hun kracht. Juist ook als professional.  Maud: “Ik weet hoe het kan voelen om niet jezelf te kunnen zijn, daar kan ik anderen ook bij helpen. Het voelt alsof ik de limited edition ben, speciaal dus. We hopen dat jongeren die nu met deze vraagstukken spelen, dat ook zo kunnen zien.” Thymen: “Ik ben nu zelfs op het punt dat ik als professional naar mijn werk kijk en zie dat iedereen in transitie is. Iedereen heeft een persoonlijke ontwikkeling door te maken. Daarin verschilt niemand van elkaar.”

Diversiteit is het nieuwe normaal

De HAN Academie Mens en Maatschappij vindt diversiteit een belangrijk thema binnen de sociale opleidingen. Academiemanager Arjen Nieuwenhuis benadrukt: “Diversiteit is het nieuwe normaal. Dat is wat we als academie willen laten zien en daarom zijn we trots dat Maud en Thymen dit onderwerp extra onder de aandacht brengen. Door samen open te praten over ‘anders zijn’, wordt het vanzelf niet meer anders.”

Q&A gemist?

Heb jij de Q&A gemist? Maud en Thymen beantwoordden nog veel meer vragen. Hoe was hun coming out? Hoe ga je om met ongepaste vragen? Bekijk de video terug op Instagram of HAN Video. Het laatste kanaal is alleen toegankelijk voor HAN-studenten en -medewerkers.

Instagram Pedagogiek

Kijk op het Instagramkanaal van Pedagogiek de Q&A rondom Coming Out Day terug. Op dit kanaal kun je ook de sfeer proeven en meer nieuws rondom de opleiding Pedagogiek vinden!

167950 Instagram. HAN rood icoon op witte achtergrond-groot. JPG
draw-cta-title