HAN-auto rijdt bijna 900 km op 1 liter brandstof

Met een zelfgebouwd motorvoertuig een parcours afleggen met zo min mogelijk energieverbruik. Daar draait het om in de HAN Ecomarathon. Op vrijdag 11 juni is dit evenement voor de 12e keer georganiseerd op het Midlandcircuit in Lelystad. Met als winnaar: team 1 van HAN Automotive.

801ab954-0ce7-11ee-bdd3-02565807075b Studenten in werkplaats automotive

Aan de wedstrijd deden 8 studententeams mee van onze opleiding Automotive en 9 van Fontys Automotive. Team 1 van HAN Automotive was met een verbruik van 1 liter op 884 km de winnaar van deze zuinigheidscompetitie.

300338 Sfeerbeeld van de 12e editie van de HAN Ecomarathon met voertuig
Door het zelfbedachte ontwerp daadwerkelijk te gaan maken, leren studenten Automotive wat de impact is van fouten of onduidelijkheden in een ontwerp.

Duurzame mobiliteit

Deze duurzame race draait niet om lawaai en snelheid, maar om bouwen aan duurzame mobiliteit en een milieuvriendelijke toekomst. Elk team heeft een voertuig gebouwd en ontworpen. Het realiseren van ultra-zuinige voertuigen vraagt veel technische kennis op het gebied van vormgeving (aerodynamica), (lichtgewicht)materialen en verbrandings- of elektromotoren. Om enigszins gelijkwaardig aan de start te verschijnen, zijn de voertuigen gebouwd in een zeer korte tijd en met beperkt budget (minder dan 1.000 euro per voertuig). Het parcours dient daarnaast met een gemiddelde snelheid van minimaal 30 kilometer per uur worden afgelegd.

Founding Father

Wijnand Zwart is HAN-docent Automotive en bedenker van deze HAN Ecomarathon. Zelf heeft hij al meerdere voertuigen gebouwd. "Geweldig dat het project nog steeds bestaat en dat elk jaar een nieuwe groep van studenten met veel passie en liefde verschillende duurzame voertuigen ontwerpen en ze ook rijdend maken!"

Wat leren de studenten van de HAN Ecomarathon?

Voor de meeste studenten is de omschakeling van het theoretische aspect naar praktisch bezig zijn erg welkom. Rekenen, brainstormen en onderzoek doen wordt nu vervangen door slijpen, lassen en boren.

Paul Claessen is één van de docentbegeleiders van het project. Hij ziet deze verandering als iets moois: "Door het zelfbedachte ontwerp daadwerkelijk te gaan maken, leren studenten wat de impact is van fouten of onduidelijkheden in een ontwerp. Wat in het proces van ontwerpen en valideren niet goedgedaan is, komt nu aan het licht. Zo krijgen studenten de kans om op een andere manier te leren hoe ze een ontwerp op een juiste manier maken en waar ze rekening mee moeten houden."

300339 Sfeerbeeld van de 12e editie van de HAN Ecomarathon met coureur

Waarom de HAN Ecomarathon?

De HAN Ecomarathon wordt georganiseerd door de Academie Engineering en Automotive; een jaarlijks terugkerende gebeurtenis. De wedstrijd is een van de vele projecten van de HAN waarin studenten worden uitgedaagd (auto)mobiliteit duurzamer te maken.