Internationale studenten bedenken innovatieve business cases voor Arnhem

‘Werk samen aan de stad van morgen’. Dat was de uitdaging voor ongeveer 40 internationale studenten tijdens de Student City Challenge op vrijdag 28 mei. Niet alleen HAN-studenten deden mee, zij werkten samen met studenten van ArtEZ, Van Hall Larenstein en ROC Rijn IJssel. De challenge was een ‘pressure cooker event’ dat 15 uur duurde.

295600 Een foto van studenten die meedoen aan de Student City Challenge. Geplaatst door Hanneke Bulten.

Van idee naar business case

De studenten werkten in multidisciplinaire teams aan een innovatieve business case voor de stad Arnhem. Zij deden dat binnen vier verschillende thema’s: student housing, student well-being post COVID-19, Arnhem Region Knowledge Campus en the Arnhem 20-25 Food Challenge. De studenten volgden interactieve workshops, waarmee ze van idee naar business case toewerkten. Ook kregen ze hulp bij het houden van een strakke startup pitch, waarmee ze tijdens de finale hun idee verdedigden tegenover een vierkoppige jury van ervaren professionals.

295598 Een foto van de Student City Challenge, de presentatie. Geplaatst door Hanneke Bulten.
De studenten pitchen hun idee aan de jury

Het groene hart van Arnhem wint!

De winnende groep was de groep die zich boog over ‘student housing’. Zij willen van Arnhem een groene studentenstad maken. “Er is een duidelijk verband tussen de natuur en het geluk van de student. Daarom introduceren we het groene hart van Arnhem dat de eerste CO2-neutrale studentenhuisvesting van Nederland wordt.”

De jury was lovend over de uitkomst: “Zeer goede pitch waar studentenhuisvesting gecombineerd werd met andere doelen als duurzaamheid en citymarketing. Ik zou daar echt graag willen wonen als ik student was.” De winnaars kregen ieder een muziekbox en de mogelijkheid voor financiële ondersteuning, coaching en een innovatief platform voor presentatie.

Bijdragen aan de kwaliteit van de stad

Ook de Arnhemse wethouder Jan van Dellen bezocht het event en was onder de indruk van de inspirerende ideeën die voorbij kwamen en het fanatisme van de studenten.

“Vanuit de gemeente Arnhem lopen we tegen verschillende maatschappelijke, ruimtelijke en economische vraagstukken aan. Ik omarm deze Student City Challenge, omdat ik het heel belangrijk vind dat studenten werken aan opdrachten die hen midden in de Arnhemse samenleving plaatsen en echt bijdragen aan de kwaliteit van onze stad.” Van Dellen beloofde het winnende team dat zij een dag met hem mee mogen lopen op het gemeentehuis.