Hoe duurzaam is een verkeersbord van rijstvlies?

Werken aan innovaties en toepassingen voor het duurzaam inrichten van de buitenruimte. Dit is wat het bedrijf OFN uit Geldermalsen doet in samenwerking met HAN-studenten. Zij werken bijvoorbeeld aan circulaire verkeersborden en een geluidswal die water opvangt.

d3f22832-0cf1-11ee-80e1-02565807075b Een circulair verkeersbord van rijstvlies gemaakt door OFN in samenwerking met HAN-studenten

Werken aan het produceren en plaatsen van bushokjes en station- en perroninrichtingen, dat waren ooit de basis werkzaamheden van OFN uit Geldermalsen. Maar tegenwoordig doet het bedrijf veel meer dan dat. Ze houden zich nu ook bezig met het gebruiken van circulair materiaal voor de inrichting van de buitenruimte. Voor de ontwikkeling van nieuwe circulaire innovaties en toepassingen werkt het bedrijf samen met HAN-studenten van onder andere de opleidingen Automotive, Industrieel Product Ontwerpen en Werktuigbouwkunde.

d43c7d42-0cf1-11ee-84cc-02565807075b Samenwerking van OFN met HAN studenten voor circulair verkeersbord van rijstvlies.
Mark Hofman (manager business development) Foto: Rafaël Drent

Samenwerking met HAN-studenten

Een van de producten die het bedrijf produceert zijn verkeersborden. Maar niet zomaar verkeersborden, de verkeersborden worden vervaardigt uit rijstvlies. Mark Hofman, Manager Business Development bij OFN, legt uit: "Rijst komt ongepeld en ongevliesd naar Nederland. Bij de productie van consumptierijst blijven de vliesjes over. Met toevoeging van steenzout en minerale olie wordt daar plaatmateriaal van gemaakt voor verkeersborden. Die borden hebben een levensduur van 80 jaar."

"Rijstvlies geeft de verkeersborden daarnaast nog een bijzondere eigenschap", vervolgt Hofman. "De borden zijn honderd procent circulair op productniveau; als er een stuk gaat, kunnen we van het materiaal exact hetzelfde bord maken."

• Klik hier voor het volledige artikel van Tech Gelderland