Feiten en fabels over voeding en gezond oud worden

Wat hebben eiwitten, spieren en botdichtheid te maken hebben met gezond ouder worden? In het Healthy Ageing Lab op de Huishoudbeurs namen bezoekers deel aan de quiz 'Feiten en fabels over een gezonde leefstijl'.

vliegend eten

Marije Verwijs, HAN onderzoeker Lectoraat Voeding en Gezondheid en twee collegae promovendi van de Wageningen University & Research (WUR) presenteerden de quiz voor een enthousiast publiek. Marian de van der Schueren, HAN lector, legde op basis van wetenschappelijk praktijkonderzoek in een college uit in hoeverre goede voeding bijdraagt aan het zo vitaal mogelijk oud worden.

Eiwitrijk eten en botdichtheid

De teams van de HAN/WUR voerden leuke gesprekken met bezoekers over gezonde voeding tijdens het ouder worden. Ze deelden eitwitrijke goodies uit en vroegen respondenten via vragenlijsten voor onderzoek: hoe eitwitrijk eet jij?

Hoe sterk zijn je botten en wat is de rol van voeding tijdens het ouder worden? De bezoekers bleken ook erg geïnteresseerd in de botmetingen die het team uitvoerde met een apparaat dat door echografie de botdichtheid van de enkel meet.

Marije Verwijs, onderzoeker HAN Lectoraat Voeding, Diëtetiek en Leefstijl en WUR: ''Door mee te doen aan onze quiz konden deelnemers ontdekken hoe je gezond ouder wordt''.

Uitgebalanceerd voedingspatroon voor vitaal ouder worden

Marian de van der Schueren, HAN lector, onderzoekt onder meer hoe een uitgebalanceerd voedingspatroon kan bijdragen aan fit en vitaal ouder worden. In het college ''Stel je voor .... dat je door gezonde voeding 100 jaar kunt worden'' stelt zij: ''Het lichaam kan niet zonder eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines, mineralen en spoorelementen kan. In de juiste verhoudingen zijn dit de onmisbare brandstoffen en bouwstoffen voor een gezond voedingspatroon''.

In het interview Is er een dieet om 100 jaar te worden (NU, 27 februari) verwijst de lector ook naar de Schijf van Vijf van 2016, op basis van de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. ''Het lichaam functioneert het best op veel groente en fruit, volkorenproducten, minder vlees, genoeg zuivel, een handje ongezouten noten, zachte vetten en voldoende vocht''.

Meer informatie over voeding en gezondheid?

Het lectoraat werkt samen met diverse partners van zowel binnen als buiten de HAN om de onderzoeksprojecten zo praktijkgericht mogelijk uit te voeren. Neem gerust contact op met ons op over een van de expertisegebieden of de projecten.

HAN Lectoraat Voeding en Gezondheid
T: 06 - 55 29 10 19