Cursusonderwijs

Van ‘pijltjes gooien’ naar efficiënte analyse: nieuwe cursus Design of Experiments beantwoordt grote vraag uit het werkveld

9d240fb1-d545-11ee-8bb8-c21bc1d5beff Docent Maria Baltussen is betrokken bij de nieuwe cursus van ATBC

De onderzoeksmethode Design of Experiments (DoE) is aan een opmars bezig in de farmaceutische en biotech-industrie. In de nieuwe cursus DoE op de HAN krijgen professionals in 3 dagdelen de basiskennis aangereikt van de methodiek en passen ze die direct toe in de praktijk.

In de personeelskamer van het ATBC-gebouw schuiven Maria Baltussen en Carlien Verberne aan. “Hopelijk past het gesprek in een half uurtje, want dan is het koffiepauze en stroomt het hier vol met docenten”, zegt Carlien lachend.

Al die docenten kunnen binnenkort misschien een cursus Design of Experiments verwachten. Deze onderzoeksmethodiek zit namelijk zo in de lift in het bedrijfsleven, dat studenten het regelmatig moeten inzetten voor hun afstudeerstage. “En dan is het natuurlijk niet handig als docenten daar zelf weinig verstand van hebben”, zegt Maria met gevoel voor understatement.

Voor professionals

Design of Experiments (DoE) is een manier om processen te ontwerpen met behulp van statistiek. Het bestaat al zeker 25 jaar, maar de afgelopen jaren is deze methode aan een flinke opmars bezig. “Het is bijvoorbeeld veel gebruikt bij de ontwikkeling van coronavaccins”, vertelt Carlien. “Omdat snelheid daar essentieel was.”

Maria: “De software die je gebruikt, laat je veel efficiënter keuzes maken en informatie destilleren bij experimenten. Denk bijvoorbeeld aan het vinden van de optimale temperatuur of het optimale zuurstofgehalte voor een reactie.”

Maria is hoofddocent analytische chemie en geeft al 15 jaar les in DoE. Om aan de grote vraag naar kennis van deze methodiek vanuit het bedrijfsleven te voldoen, heeft ze samen met onder anderen HAN BioCentre-programmamanager Carlien een basiscursus Design of Experiments opgezet. In 3 middagen maken professionals daarin kennis met de DoE-methode en leren ze de software ook direct toepassen op vraagstukken uit de eigen organisatie.

'Weten wat je wilt meten'

De cursus DoE is met name bedoeld voor analisten, proces engineers, productontwikkelaars, R&D-medewerkers, R&D-projectleiders, productieleiders en assistenten kwaliteitszorg. “Maar iedereen is natuurlijk welkom”, zegt Carlien. “De methode kan voor allerlei vakgebieden nuttig zijn.”

DoE is namelijk een breed inzetbare tool. Het helpt niet alleen bij het analyseren van resultaten, maar ook bij de opzet van experimenten. “Dus het is niet alleen belangrijk dat je statistische basiskennis hebt”, legt Maria uit. “Je moet vooral je variabelen kennen, weten wat je wil meten.”

“Voordat ik bij de HAN ging werken, had ik DoE ook nog nooit gebruikt”, vervolgt Maria. “Ik werkte een tijdje als analist bij Wageningen Food and Safety Research. De manier waarop ik daar keuzes maakte bij experimenten, voelde vergeleken met DoE een beetje als ‘pijltjes gooien.’”

Zo groot is het verschil dus. En het is daarom niet gek dat veel bedrijven bij Carlien aankloppen met de vraag of er een cursus DoE is. “Voor studenten bij ATBC is het grotendeels al vaste prik”, zegt ze. “Maar veel professionals in het werkveld hebben er helemaal nog geen ervaring mee.”

Inschrijving open

De inschrijvingen voor de ATBC-cursus zijn geopend. Maria en Carlien verwachten dat hij snel vol zal stromen, dus wees er op tijd bij. De startdatum van de eerste lichting is 30 september.

Wil je je inschrijven voor de cursus Design of Experiments? Meer informatie over de cursus vind je hier.

Foto David van Haren