off-grid koel- en vriescontainers op zonne-energie

HAN/SEECE vervult als opleider een belangrijke rol in het RenewableTechNigeria consortium

4 mensen bij een container

In het ‘impact cluster’ RenewableTechNigeria werken Nederlandse en Nigeriaanse organisaties samen voor het ontwikkelen van off-grid koel- en vriescontainers op zonne-energie.

In Nigeria is veel behoefte aan dit type oplossingen, vanwege het relatief beperkte elektriciteitsnet en de grote afhankelijkheid van dieselgeneratoren. Frank Hoogers van Independent Energy en HAN-onderzoeker Hatim Mala vertellen over het project.

Niet overal goed ontwikkeld elektriciteitsnetwerk

Waar we er in Nederland aan gewend zijn dat er altijd stroom uit het stopcontact komt dankzij een uitgebreid ontwikkeld elektriciteitsnet, is dat niet overal ter wereld het geval. En waar we zogeheten off-grid stroomvoorzieningen op zonne-energie hier dus vooral inzetten als back-up bij bijvoorbeeld windturbines of bewakingssystemen in de bouw, is de behoefte aan dit soort oplossingen in Afrika veel groter.

Dieselgenerator in de tuin

Nigeria is misschien wel het belangrijkste voorbeeld. Het land vertegenwoordigt de grootste economie van Afrika, met de op één na grootste uitstoot van broeikasgassen. In de stad Lagos, dat zo’n 15 miljoen inwoners telt, hebben de meeste huizen een dieselgenerator in de tuin staan. “Als de stroomvoorziening wegvalt, gaan die allemaal aan,” vertelt Frank Hoogers, mede-eigenaar van Independent Energy. “Dat is niet alleen heel vervuilend, maar ook heel duur."

Over RenewableTechNigeria (RTN)

In 2010 startte een consortium van bedrijven en kennisinstellingen, waaronder de HAN, daarom het project SOPRA (Sustainable Off-Grid Power Station for Rural Areas). In dat project werd een duurzaam off-grid energienetwerk ontwikkeld. En nu is er RenewableTechNigeria (RTN), een nieuw consortium dat werkt aan een andere specifieke toepassing van een off-grid stroomvoorziening.

Partners

In RTN slaan bedrijven als Independent Energy (dat off-grid installaties bouwt) en Dawsongroup (producent van koel- en vriescontainers) de handen ineen met onder meer het Nigeriaanse SOSAI Renewable Energies Company en Rubitec Nigeria Limited én de HAN. De coördinatie ligt in handen van Larive International and Naijalink met verder de partners: SolarCentric Technologies en Zenon Energy. Het initiatief wordt mede gefinancierd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RV). Het doel: off-grid koel- en vriescontainers ontwikkelen en in Nigeria op de markt brengen, zodat lokale voedselproducenten, boeren en andere belanghebbenden daarvan kunnen profiteren.

Off-grid installaties op zonne-energie

"Wij bouwen off-grid installaties op basis van duurzame energie. Dus installaties die elektriciteit opwekken op basis van zonne-energie, PV-panelen en batterijen”, zegt Hoogers van Independent Energy. “Die gebruiken we voor een heleboel toepassingen, van olieboorputten in de Sahara tot ziekenhuizen in Sierra Leone en dus deze koel-vriescontainers in Nigeria.”

Polarstore container

Langer houdbaar betekent meer verdiensten

Independent Energy is al een tijdje actief in Nigeria en Hoogers zag daardoor kansen voor dit specifieke product. “Het is voor lokale voedselproducenten belangrijk dat hun producten niet bederven. Dat dwingt ze namelijk om op korte afstand, voor een lagere prijs te verkopen. Kunnen ze de producten langer houdbaar houden, dan zullen hun verdiensten stijgen.”

Kansen

RTN biedt ook kansen voor allerlei andere internationale bedrijven. “We zijn bijvoorbeeld in gesprek met Friesland Campina in Nederland,” zegt Hoogers. “Zij willen graag meer boeren bereiken om melk te leveren aan hun fabriek.” Verder kunnen de koel- en vriescontainers niet alleen van belang zijn voor de distributie van voedsel, maar ook voor bijvoorbeeld vaccins.

Het belang van goed aansluiten

De eerste uitdaging in een project zoals dat van RTN, is het bij elkaar krijgen van de partijen en de financiën. Het kopen van de diverse componenten zoals zonnepanelen, batterijen en omvormers lukt meestal wel, weet Hoogers. “Maar als dat eenmaal zo ver is, moet je zorgen dat het goed aangesloten wordt. En dat is wel een belangrijke uitdaging. Je kunt nog zulke mooie zonnepanelen en omvormers hebben, als je ze niet goed aansluit en beheert, heeft het geen zin.”

Ervaring gebruiken

Om die reden is de kennisontwikkeling op het gebied van off-grid installaties in Nigeria in volle gang. Het bedrijf Rubitec traint ingenieurs in het installeren van dit soort systemen. En daarin kan het de hulp van instanties met meer ervaring goed gebruiken. "Dat is waar de HAN in beeld komt. Bij Independent Energy weten we natuurlijk hoe alles werkt, maar de HAN weet hoe je technici daarvoor moet opleiden.”

Technici in Nigeria opleiden

Hatim Mala is onderzoeker bij het lectoraat Balanced Energy Systems van de HAN en werkt voor RTN aan een specifiek curriculum. “Het doel is om mensen in Nigeria op te leiden om zelf trainingen te kunnen verzorgen aan ingenieurs op het gebied van installatie en onderhoud”, vertelt hij. “Daarnaast willen we mensen opleiden in het ondernemersaspect van het verhaal. Zodat ze meer kansen gaan zien voor het opzetten van nieuwe projecten.”

Portret Hatim Mala

Samenwerking

De bijdrage aan RTN bevordert de positie van HAN/SEECE als kennisinstituut op het gebied van duurzame energieontwikkelingen. “Het is ook een mooie manier om het onderwijs en het bedrijfsleven te verbinden. Door deze samenwerking kunnen we allerlei mooie projecten opzetten voor onze studenten. En de bedrijven zelf willen zich natuurlijk ook bij hen in de kijker spelen, want er is een flink tekort aan deze expertise,” aldus Mala.

Welkom

Hoogers bevestigt dat. “Wij zijn altijd op zoek naar studenten die actief zijn in de elektrotechniek en duurzame energie, en ook bedrijfskunde-studenten zijn bij ons zeer welkom. Het is de eerste samenwerking tussen Independent Energy en de HAN, maar het smaakt naar meer.”