Master Molecular Life Sciences ‘De praktijkgerichtheid van de master Molecular Life Sciences is uniek’

510391 Oud-masterstudent Jessica van der Last vertelt over het nut van de opleiding Master Molecular Life Sciences

Jessica van der Last (29) legt uit waarom ze zich voor haar huidige functie als projectleider geen betere vooropleiding had kunnen wensen dan de master Molecular Life Sciences op de HAN. “Communicatie, planning, wet- & regelgeving, financiën: het zit er allemaal in.”

Als projectleider bij MSD Animal Health, op de afdeling Biotechnology Solutions, staat Jessica van der Last constant in contact met collega’s van andere afdelingen. “Ons werk zit een beetje tussen research en productie in”, legt ze uit. “En om projecten in goede banen te leiden, hebben we goed contact nodig met alle lagen van het bedrijf.”

Veelzijdige experts

Laat dat nu precies zijn waarvoor ze is opgeleid. De master Molecular Life Sciences die Jessica gevolgd heeft, leidt studenten op tot veelzijdige experts die precies weten hoe ze projecten op het gebied van biotechnologie moeten leiden.

De master is ideaal voor mensen die zich naast het ‘harde’ onderzoekswerk, ook graag bezighouden met het grotere plaatje. Die benieuwd zijn wat er allemaal komt kijken bij de ontwikkeling van een product of een proces.

“Dat leer je dus op deze opleiding”, vertelt Jessica, die anderhalf jaar geleden afstudeerde. “Communicatie, planning, wet- & regelgeving, financiën: het zit er allemaal in. En het belang van samenwerking natuurlijk: wie is waar verantwoordelijk voor, waar moet ik aankloppen als ik iets nodig heb? Allemaal zaken waar je je als projectleider mee bezighoudt.”

Deze master heeft mij beter voorbereid op mijn rol bij MSD dan een universitaire master

Jessica is blij met hoe de opleiding haar heeft voorbereid op haar huidige functie. “De opleiding is sterk gericht op het bedrijfsleven, en het is duidelijk dat er goed naar de input van bedrijven is geluisterd in de opzet. Als ik kijk naar wat er nu van me gevraagd wordt als projectleider, dan kan ik niets bedenken dat ik niet tijdens de opleiding heb geleerd.”

“Je krijgt één dag in de week les, de rest van de week draai je mee in een bedrijf. Het is zo ingericht dat je alle theorie direct kunt toepassen in de praktijk. En wanneer je klaar bent met de opleiding, heb je dus meteen al een paar jaar ervaring met projectmanagement in deze sector. De praktijkgerichtheid van de master is, voor zover ik weet, uniek.”

“Ik denk ook dat ik door deze master veel beter ben voorbereid op de rol die ik nu heb, dan wanneer ik een universitaire master had gedaan.”

Veel afwisseling

Dat ze nu als projectleider werkt, betekent niet dat Jessica niet meer op het lab staat bij MSD Animal Health. “Gelukkig maar, want dat vind ik nog steeds heel leuk. Alleen combineer ik het nu met inbreng over het verloop van een project, met strategische zaken. Een ideale mix, waardoor ik ook veel afwisseling heb in mijn werkdagen.”

De master Molecular Life Sciences is zowel geschikt voor werkenden die zich vanuit hun bedrijf laten bijscholen, als voor professionals die dat voor zichzelf besluiten. Jessica behoort tot die laatste groep. “Ik werkte eerst in een klein bedrijf op het lab, en daar had ik het prima naar mijn zin. Maar ik wilde verder kijken. En omdat zij vooral behoefte hadden aan laboranten, heb ik besloten om voor mezelf die stap te maken.”

Een stap waar ze geen spijt van heeft, zoveel is duidelijk. “Het is superinteressant!”

Master Molecular Life Sciences kun je zowel in voltijd als in deeltijd volgen. Wil je weten of deze master ook iets voor jou is? Bezoek dan de Open Dag op 1 april of de Open Avond op 7 juni. Han.nl/opendag / Han.nl/openavond

Han.nl/mmls of han.nl/mmls-dt

Foto David van Haren