Deeltijdstudie en fulltimebaan

Femke Anne combineert haar fulltimebaan met de deeltijdstudie chemie: ‘Je hebt veel discipline nodig’

de2bfee0-0cfb-11ee-ab6d-02565807075b Student Chemie deeltijd Femke Anne Favre

Naast een fulltime baan een hbo-opleiding volgen. Het is een flinke opgave, maar Femke Anne Favre (24) doet het graag. De gemotiveerde deeltijdstudent Chemie is hard op weg om haar studie in vier jaar af te ronden. “Wanneer het kan, ga ik nog wel op stap, hoor. Daar moet je tijd voor maken.”

Femke Anne heeft een vaste baan in de laboratoriumapotheek van het VieCuri Medisch Centrum in Venlo. Daar houdt ze zich onder meer bezig met bloedonderzoek en intoxicaties. “Als patiënten bijvoorbeeld iets hebben ingenomen, waarvan ze niet zeker weten wat het was. Soms is dat met spoed. Dan gaan wij uitzoeken wat de patiënt binnen heeft gekregen, zodat artsen weten welke onderzoeken en behandelingen ze moeten starten.”

Na haar stage als mbo-student werd haar direct een baan aangeboden, inclusief een hbo-opleiding chemie. Die kans greep Femke Anne met beide handen aan. “Het is heel tof dat het zo kan. Je merkt dat je bij een hbo-studie dieper op de stof ingaat. Als mbo-chemicus ben je iets meer repetitief bezig, maar nu is elke dag anders. Op mijn werk ben ik veel met patiëntenmateriaal bezig en dat brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Daarom is deze opleiding onderdeel van de functie.”

Zelfdiscipline

In de praktijk betekent het dat ze 8 van haar 36 werkuren bij de laboratoriumapotheek mag inzetten voor haar studie. Dat is natuurlijk niet genoeg om een volledige hbo-opleiding af te ronden, zeker als je het zoals Femke Anne in vier jaar wilt doen. Dus dat betekent studeren in het weekend en regelmatig op doordeweekse avonden. “Je hebt er veel zelfdiscipline voor nodig, dat zeker.”

Naast haar baan en studie hockeyt Femke Anne ook nog eens drie keer in de week. Om daarnaast nog haar vriendinnen te zien en af en toe op stap te gaan, is een flinke uitdaging. “Maar daar moet je tijd voor maken, vind ik. En het scheelt nog dat ik naast mijn baan en studie geen gezin heb, zoals veel van mijn medestudenten.”

Met haar 24 jaar is ze namelijk de jongste van het stel. En dat is niet zo gek, aangezien een baan een strikte voorwaarde is om aan deze studie te beginnen. “Het is interessant om te zien wat voor werk mensen allemaal doen. De een doet kwaliteitscontroles voor laboratoria, de ander houdt zich bezig met diervoeding. Zo zie je welke kanten je allemaal op kan met deze studie. Het is niet zo dat iedereen op een lab werkt, zoals ik doe.”

Wil je meer weten over de voltijd- of deeltijdopleiding Chemie? Kom dan naar de eerstvolgende Open Dag (voltijd) of Open Avond (deeltijd).
Aanmelden Open Dag
Aanmelden Open Avond