Merel Roerdink gaat voor haar AA-titel "Op de HAN heb ik professionele vaardigheden ontwikkeld, waardoor ik beter in mijn werk ben geworden"

da358440-0cf7-11ee-a487-02565807075b Zakelijke portretfoto van Merel Roerdink

Merel Roerdink is oud-student Accountancy. In 2021 studeerde ze af waarna ze als financieel analist is gaan werken bij BDO. Haar baan combineert ze met een opleiding bij de HAN om haar AA-titel te halen. Hoe is het om zo’n AA-traject te volgen? Gaat dat goed samen met haar baan? Je leest het hier.

Waarom wil je je AA-titel halen?

Merel: “Ik wist al snel dat ik voor het AA-traject bij de HAN wilde gaan. Ik wilde graag doorstuderen, een titel halen. RA trok mij niet echt, omdat je dan veel aan het controleren bent en minder in een adviesgevende rol zit. Als AA sta je dichterbij de klant en kom je veel verschillende soorten klanten tegen. Ik houd van die afwisseling, ik ben graag de sparringpartner van de klant. Die rol van adviseur zie ik niet voor mij als RA. Ik ben toen met de theorieopleiding voor AA gestart."

En waarom heb je voor de HAN gekozen?

“Ik wist meteen zeker dat ik bij de HAN verder wilde leren. Ik had hier fijne contacten met docenten en studenten en de HAN staat goed aangeschreven. En ik wilde meteen doorleren nu de bachelormaterie nog vers in mijn geheugen zit. Ik ben niet voor de gecombineerde opleiding van theorie en praktijk gegaan, aangezien ik eerst de nodige werkervaring wilde opdoen voordat ik aan de praktijkopleiding begin. Dit theorietraject was voor mij een logische keuze.”

Hoe ben je bij BDO terecht gekomen?

“In juni studeerde ik af. Vijf werkgevers stonden toen voor mij in de rij. Ik ben met hen in gesprek gegaan, maar had na deze gesprekken contact gezocht met BDO. Mijn vader werkte daar en een vriendin werkt er nu. ‘Goeie startplek’, zeiden ze, ‘met volop doorgroeimogelijkheden en kansen om connecties op te doen’. In eerste instantie wilde ik voor een kleiner accountancykantoor gaan, maar BDO als groot kantoor trok mij meer uiteindelijk. Jonge mensen, dynamische organisatie en zat te ontdekken voor mij! Daar was het mij om te doen.”

De theorie is heel nuttig en kan ik meteen toepassen.

Hoe bevalt je werk bij BDO?

“Het was wel even wennen in het begin; een duik in het diepe om alle voor mij nieuwe systemen van BDO te leren kennen. Maar na een paar weken was ik niet anders gewend! Zo’n veertigurige werkweek is ook wel hard werken natuurlijk, met een studie ernaast, maar het is het mij wel helemaal waard. Ik ontplooi mij als professional! En BDO – ondanks dat het een wat groter kantoor is dan ik dacht te willen – past helemaal bij mij. De werksfeer is fijn en gemoedelijk. Ik heb interessante klanten en elke dag leer ik weer wat bij. Als financieel analist doe ik de administratie voor hen, stel jaarrekeningen op en geef adviezen. De theorie is heel nuttig. Vakken over het samensteldossier, strategische analyse en financiële instrumenten: ik kan het vaak meteen toepassen en sommige vakken blijk ik later veel aan te hebben.”

Hoe pas je je eerdere ervaring bij de HAN toe in je werk?

“Ik heb in het verleden een hoop gedaan bij de HAN. Ik was actief in de opleidingscommissie, bij de accreditatie van de opleiding, als studieadviseur en als commissielid bij studievereniging FS HAN. Daar heb ik enorm veel van geleerd! Ik heb op de HAN professionele vaardigheden ontwikkeld, waardoor ik veel makkelijker en sneller in het werk bij BDO gerold ben. Ik krijg snel nieuwe verantwoordelijkheden en vertrouwen van mijn collega’s. Zonder mijn brede ervaring bij de HAN had ik die vaardigheden niet zo snel kunnen inzetten. Heel mooi!”

Heb je nog wat toe te voegen, Merel?

“Meestal heb ik op vrijdag les. Als ik geen les heb, werk ik, maar ik kijk altijd uit naar de lessen en om mij te verdiepen met studenten en docenten. Zo leuk die kennisuitwisseling! Andere studenten lopen bij andere kantoren en bedrijven rond en ik pak meteen hun werkervaring mee. En ook bij BDO heb ik een aantal collega’s die soortgelijke trajecten volgen. Dat is enorm waardevol voor mij!”

Meer weten over de post-hbo AA-opleidingen?