Praktijkervaring De tekenkamers van Buro BUILT

246211 Een 3D beeldje van Buro Built

Buro BUILT is een student based bouwkundig en civieltechnisch bureau. Een ideale plek voor opdrachtgevers om laagdrempelig een klus weg te leggen en voor studenten een waardevolle bijbaan om ervaring op te doen.

Vanuit de praktijk kwam de vraag om een continue stroom aan tekenwerk weg te kunnen leggen bij Buro BUILT. Een paar weken later waren 2 tekenkamers geboren. Een Revit-tekenkamer voor het bedrijf BIMPOWER en een AutoCAD-tekenkamer voor het bedrijf Dusseldorp. Inmiddels werken 6 studenten in de Revit-tekenkamer (2 studenten Civiele Techniek en 4 Bouwkunde studenten) en 8 studenten in de AutoCAD-tekenkamer.

Controlewerk

Mede-oprichter van Buro BUILT, Rona Vreenegoor vertelt: “Een ideale manier om nóg meer studenten aan het werk te zetten bij Buro BUILT en ervaring op te laten doen met klussen uit de praktijk.” Het tekenwerk bestaat uit eenvoudig controlewerk van Revit tekeningen. Wanneer de tekeningen kloppen, worden rapportages gemaakt met daarin diverse afmetingen waaronder vloeroppervlaktes conform NEN 2580. Voor de AutoCAD-tekenkamer bestaan de werkzaamheden uit het maken van revisietekeningen.

dab087d6-0cf6-11ee-aa8f-02565807075b Revit sheet van de Tekenkamer van Buro BUILT

Goed voor het cv

Juliette van Bergen zit in het 2e jaar van de opleiding Civiele Techniek en Robin Janssen is tweedejaarsstudent Bouwkunde. Allebei werken ze sinds een paar weken voor BIMPOWER in de bouwkunde tekenkamer. Ze vinden het een heerlijke bijbaan. “Het is niet alleen superleuk om hier met z’n allen te werken voor een echt bedrijf, het is ook iets waar ik later veel aan heb,” vindt Juliette. Robin beaamt: “Een leuke en leerzame ervaring die natuurlijk goed op je cv staat.”

Een leuke en leerzame ervaring die natuurlijk goed op mijn cv staat.

Dak modelleren

BIMPOWER heeft een applicatie waarbij Revit-tekeningen automatisch worden omgezet naar plattegronden met bijbehorende vierkante meters. Een vast team tekent de bouwproject wordt dus in Revit in en dat zijn er nogal wat. Robin: “Wij controleren de benamingen van de vertrekken, voeren wijzigingen door die de opdrachtgever doorgeeft en leveren een definitieve tekening op.” Juliette schetst: “Soms staat er een tikfout op de tekening die ik moet verbeteren of plaats ik de deur op een andere plek. Laatst mocht ik een heel dak opnieuw in 3D modelleren.”

Revit expert

Juliette studeert Civiele Techniek maar werkt toch in de Bouwkunde (Revit)-tekenkamer. “Ik vind Revit leuker dan AutoCAD en ik ga toch geen infra doen.” Ze weet de knoppen binnen Revit al goed te vinden, want tijdens haar stage bij Civiele technieken deBoer bv heeft ze veel met dit tekenprogramma gewerkt. Daarna liep ze stage bij het ontwerpteam Havens van Ingenieursbureau Witteveen en Bos. Daar heeft ze mee mogen helpen om een zeesteiger in Revit te ontwerpen. Ook Robin heeft al de nodige Revit-ervaring. Zij heeft een gebouw volledig in Revit mogen uitwerken tijdens haar stage bij GAJ VBW Architecten. Juliette: “Je kunt het programma pas echt doorgronden als je er veel mee werkt en die kans krijgen we nu. Ik ben straks een Civiele Technisch ingenieur met een dijk aan Revit ervaring,” lacht ze.

Om Revit echt helemaal te doorgronden, moet je het vooral heel veel doen en die kans krijg ik nu.

Ideale bijbaan

Op dit moment zijn 6 studenten van Buro BUILT voor BIMPOWER bezig met een groot controle-project. Oprichter en directeur van BIMPOWER, Jurgen Veerbeek, is er duidelijk over: “De capaciteit van mensen die met de software overweg kunnen, is minimaal. Het is voor mij dus ideaal om hiervoor samen te werken met studenten.” Ook voor de studenten is het een ideale bijbaan. Vooral de flexibiliteit waarderen ze enorm. Robin: “Ik hoef nooit een feestje af te zeggen voor de tekenkamer. Wat vandaag niet lukt, doe ik morgen. Dat werkt superfijn.” Juliette: “Zelfs in een tussenuur op school, kun je voor de tekenkamer een klus doen. We houden onze uren zelf bij. Als het project klaar is, krijgen we een nieuw project.” Ondanks de flexibiliteit van het zelf kunnen indelen van je uren, voelt Robin soms wel druk. “Je wil toch graag zo goed en snel mogelijk doen wat nodig is.”

Ideaal om gedreven studenten te leren kennen. Voor een stage, afstudeeropdracht of wie weet als toekomstig werknemer.

Elkaar helpen

Elke week komen de studenten samen om elkaar te helpen waar nodig. Jurgen is daar ook een uur in de week bij: “Het is een mooi moment om van gedachten te wisselen en van elkaar te leren.”

Studenten werken bij de tekenkamer tussen 2 stages in. Zo hebben ze een jaar de tijd om zich het tekenprogramma eigen te maken. Na een jaar dragen ze hun kennis en kunde over aan de volgende lichting studenten die ervaring op kan gaan doen. Jurgen: “Het is ideaal om ieder jaar een aantal gedreven studenten te leren kennen. Voor een stage, afstudeeropdracht of wie weet als toekomstig werknemer.”