Alumnivereniging Civiele Techniek en Bouwkunde

Aedificat slaat een waardevolle brug

Stationsfoto als beeldmerk van alumnivereniging Aedificat

Tijdens de studie Civiele Techniek en Bouwkunde op de HAN bouwen studenten onderling een waardevol netwerk op, maar na het afstuderen verdwijnen veel contacten. Alumnivereniging Aedificat slaat de brug tussen ex-studenten en het werkende leven.

Ex-student Civiele Techniek, Abel van Grevenhof vertelt: “Na mijn studie kun je bijvoorbeeld in de waterbouw, constructie of wegenbouw terechtkomen. Bij de gemeente gaan werken, bij een bouwbedrijf of bij een ingenieursbureau. Als manager, werkvoorbereider of hoofduitvoerder. Het vak is zó breed dat je elkaar snel kwijtraak. Dat is natuurlijk zonde.”

Kennisdelen in plaats van feesten

Abel zat tot vorig jaar in het bestuur van de studievereniging van Built Environment, Trifonius. Toen hij 3 maanden geleden zijn studie Civiele Techniek afrondde, is hij direct in het bestuur van Aedificat gestapt. “De alumnivereniging is geen verlengstuk van Trifo,”verduidelijkt hij direct. “Zeker niet. De feesten zijn verleden tijd, het gaat nu om kennisdeling via lezingen, masterclasses en toffe projectbezoeken.”

Carrièrekansen vergroten

Veel leden van Aedificat komen via Trifonius binnen omdat de alumnivereniging daar gepromoot wordt. “Maar iedere ex-student van de opleidingen Civiele Techniek en Bouwkunde van de HAN is van harte welkom. Als we steeds opnieuw met elkaar het netwerk van de studietijd terug kunnen halen, creëren we behalve carrièrekansen tevens een hoop gezelligheid.”

Schijnwerpers

Natuurlijk kun je met mensen uit het vak in contact komen via LinkedIn, maar een LinkedIn bericht is toch iets anders dan een georganiseerde ontmoeting. “Een functieomschrijving op LinkedIn zegt bovendien erg weinig. Ook een bedrijf waar iemand werkt, vraag om toelichting. Als je met oud-studenten een mooi project bezoekt en bijvoorbeeld midden op een snelweg in aanbouw een masterclass volgt van interessante sprekers en daarna gezellig afsluit met een goed gesprek, doet dat wonderen.”

Abel vindt het ook bijzonder om mensen te ontmoeten die al 20 jaar in het vak zitten en juist contact zoeken met jongeren. “Wie weet zoeken ze een net afgestudeerde. Kortom: de bijeenkomsten van Aedificat zijn niet alleen leerzaam, ze zijn dé plek om jezelf in de schijnwerpers te zetten.”

Aanmelden Aedificat

Ben je afgestudeerd voor de opleiding Civiele Techniek of Bouwkunde bij de HAN en wil je 2 keer per jaar een tof evenement bijwonen om je netwerk up-to-date te houden, meld je dan aan bij alumnivereniging voor oude studenten Built Environment van de HAN, Aedificat