#cursistaanhetwoord

De Premodule Verpleegkundige Vervolgopleidingen gaf de doorslag

313417 Portret van Reina Homan, student aan het woord, Pre-Module

“Hoewel ik mijn huidige baan nog steeds erg leuk vind, begon het toch te kriebelen en wilde ik mezelf verder ontwikkelen” vertelt Reina Homan. “Dankzij de Premodule Verpleegkundige Vervolgopleidingen bij de HAN heb ik mijn draai gevonden in de post-hbo opleiding Praktijkondersteuner.

Reina (54 jaar) is doktersassistente bij de huisartsenpraktijk in Heerde. “In de praktijk neemt de druk de laatste jaren toe en ik merk dat er steeds minder tijd is om me echt te verdiepen in de patiënten. Tijdens een spreekuur heb ik hier wel een beetje tijd voor, maar dat is maar een klein deel van mijn werkzaamheden. ” Reina vervolgt: “Het contact met de patiënt spreekt me aan, niet focussen op het ziektebeeld of een aandoening, maar kijken naar het totale plaatje. Hoe zorg je er samen met de patiënt voor dat een aandoening of ziekte wordt ingepast in het dagelijkse leven. Als praktijkondersteuner kan ik hierin een belangrijke bijdrage leveren”.

De HAN geeft een eerlijk beeld

“Waarom ik voor de HAN heb gekozen?”, vraagt Reina. “Dat is niet omdat de HAN zo dichtbij is, ik woon namelijk in Zwolle. Voor mij gaf de Premodule Verpleegkundige Vervolgopleidingen de doorslag. Ik ben bij meerdere hogescholen geweest, maar de andere hogescholen bieden geen vergelijkbaar voortraject. De HAN laat zien waar mogelijke moeilijkheden zitten wanneer je lang niet gestudeerd hebt en speelt hier op in door de premodule aan te bieden. Dit gaf mij voldoende vertrouwen om te starten met een verpleegkunde vervolgopleiding. Ik ben heel blij dat deze mogelijkheid er was en heb er nog geen moment spijt van gehad.”

De premodule helpt cursisten

De premodule bij de HAN is ontwikkeld door docenten die zagen dat sommige cursisten die lang niet gestudeerd hadden, af en toe in de problemen kwamen. De premodule helpt deze cursisten op weg. Hierdoor kun je voortvarend van start met een post-hbo opleiding. Tijdens de premodule krijg je een aantal vakken zoals onderzoeksvaardigheden, klinisch redeneren, evidence based werken en je gaat aan de slag met leervaardigheden. “Onderzoek doen was best pittig” zegt Reina. “Ik heb wel eens een verslag van mijn kinderen gecorrigeerd, maar ik had geen idee wat onderzoek doen inhield. Tijdens de Premodule leer je stapsgewijs hoe dit in elkaar steekt. Ook kan ik nu veel sneller informatie vinden en heb ik een beter beeld van het leren op hbo-niveau.”

Korte lijntjes met docenten

“Tijdens mijn studie op de HAN word ik uitgedaagd om mijn leerproces in eigen hand te nemen. Je bent verantwoordelijk voor je eigen planning, maar je moet ook zelf aangegeven wat je nodig hebt. Dat was niet zo bij mijn vorige studies” geeft Reina aan. Ze vervolgt: “Wat ik heel prettig vind, zijn de korte lijntjes met de docenten. Ik krijg soms zelfs in het weekend antwoord op mijn vragen. Ik kan anderen echt aanraden om de premodule te volgen, het heeft mij zoveel geholpen in mijn vervolgstudie Praktijkondersteuner.”

meer weten over de Premodule?

Geïnteresseerd in de Premodule Verpleegkundige Vervolgopleidingen? Kijk op de website voor meer informatie. Wil je weten wat de Premodule voor jou kan betekenen of wil je je persoonlijke situatie bespreken met een docent? Vraag dan een adviesgesprek aan.