Verhalen Ontwikkel stuurkracht door verhalen te delen

Lector Helma Oolbekkink-Marchand

Wil je je leerlingen meer zelf laten doen? Of wil je ze meer persoonlijke aandacht geven in de les? Hoe maak je je daar sterk voor? Als leraar moet je onder woorden kunnen brengen wat je wilt en waarom. De 2e whitepaper van lector Helma Oolbekkink gaat over het vertellen van verhalen. Het helpt lera

Voor veel leraren is het lastig om uit te leggen wat ze willen bereiken met een vernieuwing of verandering. Een manier om keuzes beter onder woorden te brengen, is het delen van persoonlijke verhalen met collega’s. Daar gaat de 2e whitepaper over stuurkracht van Helma Oolbekkink, lector van Lectoraat Professionaliteit van leraren over. Door het delen van ervaringen krijgen leraren meer grip op het abstracte begrip ‘drijfveer’. Het maakt het makkelijker om te ontdekken wie jij wilt zijn als leraar, en waarom, en je stuurkracht als leraar te vergroten.

Hoe verander je als leraar de onderwijspraktijk zodat die beter aansluit bij de behoeftes van je leerlingen?

Verhaalvorm 1: spanningen

Wanneer ervaar je spanning op je werk? Door daar als leraar op te letten, kun je ontdekken wat belangrijk voor je is. Je wilt bijvoorbeeld je leerlingen meer keuzemogelijkheden geven in de lesstof, maar je collega’s hebben al een toets ontwikkeld die daar geen rekening mee houdt. Dat kan spanning opleveren. Daar kun je met anderen over in gesprek gaan. Waarom levert dit spanning voor jou op? Waarom is het bieden van keuzemogelijkheden belangrijk voor jou? Ervaren je collega’s hetzelfde? Hoe zou je hiermee om kunnen gaan?

Verhaalvorm 2: storyline

Met een storyline beschrijf je de hoogte- en dieptepunten in je professionele ontwikkeling. Je kunt bijvoorbeeld vertellen dat je in het afgelopen jaar een hele positieve ervaring had met de leerlingen in een van je klassen. Tijdens een project dat je samen met hen deed waren alle leerlingen actief betrokken en het resultaat mocht er zijn. Terwijl je ook dieptepunten hebt ervaren omdat je onenigheid had met de afdelingsleider rondom een groepje leerlingen dat je eruit had gestuurd. Met je collega’s bespreek je hoe die positieve en negatieve momenten ontstonden, wat hierin voor jou belangrijk was, hoe je ermee omging, wat je aanpak opleverde en welke specifieke drijfveren daarin een rol speelden.

Whitepapers over het ontwikkelen en versterken van stuurkracht

Stuurkracht kan op verschillende manieren ontwikkeld en versterkt worden. In deze reeks whitepapers van lector Helma Oolbekkink komen verschillende methoden aan bod.