Installatie Wouter Sluis-Thiescheffer

472756 conceptuele voorstelling van de menselijke interactie met slimme technologieën

Op donderdag 16 maart 2023 vindt de installatie plaats van Wouter Sluis-Thiescheffer tot HAN-lector Media Design

Zijn installatierede is getiteld:

Next Level Media Design: ontwerpen voor een symbiose met creatieve technologie

Maatschappelijke vraagstukken worden steeds vaker beantwoord met meer autonomie in technologie: je volgende werkgever vraagt je te solliciteren met een avatar in VR, je laat je sollicitatiebrief schrijven door ChatGPT en je werkt aan de toekomst van je stad in een ‘digital twin’. Tegelijkertijd wordt er steeds meer verantwoording gevraagd van ontwerpers op de ethische en ecologische consequenties van hun oplossingen. Ontwerpen vanuit de paradigma’s in mens-machine interactie voldoen niet meer. De complexiteit van digitale transformatie en innovatie brengt het ontwerpen van interactieve media naar een systemisch niveau: een symbiose van mens, technologie en natuur. Het lectoraat Media Design onderzoekt het ontwerpen voor een toekomst in deze symbiose.

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Arnhem
Ruitenberglaan 31
Arnhem

Deelname
gratis

Programma

13.00 – 13.30 uur  Ontvangst met koffie/thee in de proeftuin van het lectoraat, met oa:
  • Digital Twinning - Gemeente Arnhem
  • Schouwen onder en boven de grond met de hololens - Alliander
  • Solliciteren in VR - The Simulation Crew
  • Projecten door studenten van de Minor Beyond the hype

13.30 – 14.30 uur  Diverse sprekers over toegepast onderzoek, mediadesign en de creatieve industrie, onder leiding van dagvoorzitter Eva Eikhout (alumnus HAN, presentatrice en programmamaker)
  • Astrid Hoge, directeur Academie IT en Mediadesign, HAN
  • Bart Ahsmann, directeur ClickNL
  • Mark de Graaf, Lector Interaction Design, Fontys ICT
  • Hanna Schraffenberger, Assistant Professor, iHub & Digital Security (ICIS) Radboud Universiteit

14.30 – 15.00 uur  Pauze met een bezoek aan de proeftuin

15.00 – 15.15 uur  Installatie Wouter Sluis-Thiescheffer door Yvonne de Haan, vicevoorzitter College van Bestuur HAN

15.15 – 16.00 uur  Intreerede ’Next level media design: ontwerpen voor een symbiose met creatieve technologie’

16.00 – 16.15 uur  Muzikaal intermezzo: Synthetic Jamsessie met Magenta en Bas Hofmans

16.15 – 17.00 uur  Ontwerpen in de driehoek, hoe doen we dat? Paneldiscussie onder leiding van Eva Eikhout met onder andere Hanna Schraffenberger, Bart Ahsmann, Mark de Graaf en Herman Riezebos.

17.00 uur  Afsluiting met aansluitend een hapje en drankje

Aanmelden kan voor het gehele programma of alleen voor het gedeelte na de pauze.
Lector

Wouter Sluis-Thiescheffer

Wouter Sluis-Thiescheffer is lector bij het Lectoraat Media Design en expert in UX -onderzoeksmethoden, playful media en conceptontwikkeling. Hij werkt met uiteenlopende gebruikersgroepen en leidde internationale UX-onderzoeken met o.a. Elsevier, Randstad en Philips. Als ontwerper-onderzoeker werkte hij o.a. aan innovaties in de gezondheidszorg.

Lectoraat

Media Design

In het Lectoraat Media Design werken we aan een digitale wereld voor en met mensen en hun omgeving. Hoe maken we nieuwe toepassingen die begrijpelijk, prettig en betekenisvol zijn? Dit staat in ons onderzoek centraal. Nieuwe toepassingen werken alleen goed als de menselijke maat centraal staat tijdens het ontwerpen.

Digitalisering zorgt voor verandering in alle aspecten van ons leven: persoonlijk, op het werk en in de maatschappij. Digitale dienstverlening is nu vooral visueel of in geschreven tekst op een scherm. Steeds meer worden toepassingen voorzien van geluid, spraak, tast en kunstmatige intelligentie. Samen met het werkveld verkennen we deze mogelijkheden om te innoveren en te experimenteren met nieuwe oplossingen. We ontwikkelen snel prototypes en simuleren en testen toekomstige scenarios in ons User Experience Lab. Het lectoraat werkt nauw samen met het Lectoraat Inclusive Digital Design & Engineering en is verbonden aan de Academie IT en Mediadesign