Projecten

Samen Slimmer
Kinderen verdienen een veilige, inclusieve leeromgeving. De Pedagogisch Educatief Professional (PEP) speelt hierin een sleutelrol. Maar de meerwaarde van de PEP, vooral in de samenwerking met andere onderwijsprofessionals is niet goed in het vizier. Het project 'Samen Slimmer' onderzoekt hoe deze beter benut kan worden.

Prepareren voor innoveren
We verwachten veel van onze studenten als ze straks de wijde wereld ingaan. Als toekomstige professionals worden zij geconfronteerd met complexe maatschappelijke vraagstukken. Die liggen bijvoorbeeld op het gebied van gezondheidszorg, gelijke kansen in het onderwijs en klimaatverandering.

Verbeterde aansluiting mbo-hbo
Jaarlijks valt ongeveer 17% van de mbo-studenten tijdens of gelijk na het eerste jaar op het hbo uit. Ze keren niet terug in het hoger onderwijs. De centrale vraag van dit onderzoeksproject is: hoe kan de doorstroom van mbo naar hbo verbeterd worden?
't Werkt!
Beroepen veranderen steeds sneller van inhoud. Sommige beroepen verdwijnen, andere beroepen verschijnen. Dat vraagt veel van professionals in opleiding. Het is belangrijk dat zij leren anticiperen op, en omgaan met, die veranderingen door nieuwe vaardigheden te leren.
Werkplekleren
Werkplekleren is een belangrijk onderdeel in al onze opleidingen. In de voltijd opleidingen in de vorm van stages en leerwerkplaatsen, in de deeltijdopleidingen als de werkomgeving die de student meebrengt in het leerproces. Met onze professionele leergemeenschap optimaliseren we het werkplekleren.
Docenten maken het verschil
Opleidingsteams staan voor de uitdaging om grote maatschappelijke ontwikkelingen te vertalen naar een curriculum dat studenten opleidt tot wendbare vakmensen. Opleiden voor een beroep vraagt didactische en pedagogische lenigheid en vraagt om opleidingsteams in het mbo die effectief samenwerken.