Digitale werkwijzer: Werken op maat

Vrouwelijke Statushouders Duurzaam begeleiden naar Werk

Vrouw in overleg met vrouwelijke statushouders

Hoe begeleid je vrouwelijke statushouders duurzaam naar passend werk? Eerder ontwikkelden 3 hogescholen samen met professionals en de doelgroep een handreiking die laat zien wat werkt. In dit vervolgproject ontwikkelen we een werkwijzer waarmee gemeenten direct hun begeleiding kunnen versterken.

Snelle info

Startdatum

September 2025

Einddatum

December 2027

Subsidie

Via Werkagenda, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Projectleider

simone.boogaarts@han.nl

​Aanleiding

Van 2021 tot 2024 onderzochten de HAN, Hogeschool Windesheim en Hogeschool Utrecht hoe professionals vrouwelijke statushouders beter kunnen begeleiden naar werk. Het project Participatie met Perspectieven, gesubsidieerd door Regieorgaan SIA (RAAK-Publiek), heeft diverse kennis- en praktijkproducten opgeleverd; een interactieve handreiking, artikelen in diverse vakbladen zoals Sociale vraagstukken, tools voor publieke professionals en een lesbrief voor het onderwijs. Deze producten kunnen professionals ondersteunen in het duurzaam begeleiden van vrouwelijke statushouders naar werk. Met name de interactieve handreiking werd goed ontvangen bij de slotbijeenkomst (Link naar de handreiking), waar nagenoeg 100 publieke professionals en beleidsmakers bij aanwezig waren. Gemeenten én het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zien duidelijk behoefte aan doorontwikkeling. Daarom is dit vervolgproject opgenomen in de Werkagenda Voor een Inclusieve Arbeidsmarkt (VIA).

Doel van het project

Met dit project ontwikkelen we een praktische werkwijzer: Werken op maat met vrouwelijke statushouders. Gemeentes kunnen hiermee hun werkprocessen slimmer organiseren en professionals helpen om doelgericht en op maat te begeleiden.

We werken samen met 8 tot 10 gemeentes in een leertraject waarin professionals onderdelen uit de handreiking meteen toepassen in hun dagelijkse werk. De inzichten uit dit traject vormen de basis voor de digitale werkwijzer. Die biedt gemeenten en professionals concrete handvatten om begeleiding duurzaam en effectief in te richten.

Centrale onderzoeksvraag

Het blijkt dat gemeenten hun werkprocessen om vrouwelijke statushouders te begeleiden naar werk op verschillende wijzen inrichten. Alleen een handreiking digitaal aanbieden is onvoldoende om werkprocessen te verstevigen. De centrale onderzoeksvraag is: hoe kunnen gemeentes hun werkprocessen in het begeleiden van vrouwelijke statushouders verstevigen en wat hebben zij hiervoor nodig?

Samenwerking

Dit vervolgproject wordt uitgevoerd in samenwerking met Hogeschool van Utrecht, Hogeschool Windesheim, Han University of Applied sciences, professionals (trainers op het gebied van arbeidsparticipatie statushouders), ervaringsdeskundigen en studenten van de verschillende hogescholen. Binnen de HAN zijn het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit en het Bijzonder Lectoraat Arbeidsdeskundigheid betrokken.

(Tussentijdse) resultaten

We hebben een praktische overzicht gemaakt van essentiële elementen en aandachtspunten voor toeleiding naar passende en duurzame arbeidsparticipatie van vrouwelijke statushouders. Er bestaat een grote diversiteit onder deze vrouwen. Begeleiding vraagt om maatwerk en professionele aandacht, en deze handreiking gaat hierover.

Maatschappelijke relevantie

Op dit moment zijn er ongeveer 220.00 statushouders in Nederland. Meer dan 150.000 statushouders zijn tussen de 18 en 65 jaar en maken dus deel uit van onze beroepsbevolking. Het aantal statushouders dat werkt stijgt met de jaren, van 7% na twee jaar na het ontvangen van hun status naar 57% na 8 jaar. Maar dat is nog altijd 16% lager dan de participatie van de totale beroepsbevolking (73,1%)

Als statushouders aan het werk zijn, is dat vaak in tijdelijke contracten of in deeltijd (CBS,2022). Hun positie is daardoor kwetsbaar: bij economische tegenwind zijn zij de eersten die hun baan verliezen. Bovendien werken statushouders vaak onder hun niveau, waardoor ze hun talenten niet volledig kunnen ontplooien. Dat is een gemis voor henzelf en voor onze maatschappij. Statushouders die aan het werk zijn, leren sneller de taal, bouwen een netwerk op, ontwikkelen meer eigenwaarde en worden zelfredzamer. Zij die aan het werk zijn, helpen de krapte op de arbeidsmarkt te verminderen en zijn minder afhankelijk van de bijstand.

De arbeidsparticipatie van vrouwelijke statushouders is nog lager dan die van mannelijke statushouders. Uit de benchmark van Divosa van 2022 blijkt dat 17% van de vrouwelijke statushouders en 47% van de mannelijke statushouders betaald werk heeft. Door de lage arbeidsparticipatie van vrouwelijke statushouders blijft talent onbenut dat werkgevers goed kunnen gebruiken. Bovendien missen vrouwen kansen om zich te ontwikkelen en hun autonomie en inkomenszekerheid verder te versterken.

Lectoraat
 

Versterken van Sociale Kwaliteit

Dit onderzoek wordt uitgevoerd binnen het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit en de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen. Het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit is gericht op sociale kwaliteit als middel om achterstellingen te doorbreken. Hier willen wij de kwaliteit van leven van mensen verbeteren.

vrouw met kind op bankje, met drinken
Bijzonder Lectoraat
 

Arbeidsdeskundigheid

Een inclusieve arbeidsmarkt, waarin zoveel mogelijk mensen betaald werk hebben. Dit is een belangrijk maatschappelijk en economisch doel. De praktijk laat echter zien dat dit ideaal voor een grote groep mensen nog niet haalbaar is.

Zwaartepunt
 

Fair Health

Met zwaartepunt Fair Health richt de HAN zich op het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen. Ook in Nederland leven hoogopgeleiden langer en gezonder dan mensen met een laag onderwijsniveau. Deze uitdaging vraagt om een multidisciplinaire aanpak en een integrale benadering, gericht op de persoon, de omgeving en de maatschappij.