2 meiden buiten

Fijne plekken in de buurt waar iedereen mag komen (zoals parken en pleinen) zijn belangrijk. Ze helpen bij het gezond en veilig opgroeien. Maar onderzoek laat zien dat deze plekken niet altijd passen bij wat tienermeiden nodig hebben en leuk vinden. Daar wil de gemeente Apeldoorn iets aan doen!

Snelle info

Status

In uitvoering

Startdatum

31 december 2023

Looptijd

2 jaar

Subsidie

Provincie Gelderland

Projectleider

  • hilde.wierda@han.nl
  • ​Aanleiding

    Fijne plekken in de buurt waar iedereen mag komen (zoals parken, straten en pleinen) zijn belangrijk. Ze helpen bij het gezond en veilig opgroeien. Maar onderzoek laat zien dat deze plekken niet altijd passen bij wat tienermeiden nodig hebben en leuk vinden. Als meiden niet graag naar deze plekken gaan, zijn ze minder buiten. Dit is niet goed voor hun gezondheid, nu en later. Ook zorgt het voor minder verbinding tussen mensen in de buurt.

    Dit project maakt plek voor meiden.

    Doel van het project

    Plek voor Meiden is een project waarbij tienermeiden actief meedenken over de inrichting en beleving van de buitenruimte in Apeldoorn. Het doel is om hun ervaringen en wensen zichtbaar te maken en samen met gemeenteprofessionals om te zetten in concrete verbeteringen in de wijk.

    De gemeente Apeldoorn wil dat iedereen zich welkom voelt in de buitenruimte en contact kan hebben met elkaar. Dus ook meiden! In dit project willen we te weten komen wat tienermeiden tussen de 12 en 23 jaar leuk vinden in de buitenruimte en wat zij nodig hebben om zich er thuis te voelen.

    Dit project draagt bij aan een betere buurt voor iedereen, met speciale aandacht voor de wensen van de meiden.

    Onze aanpak

    Het project is uitgevoerd als Participatief Actieonderzoek (PAR). Dat betekent dat de meiden niet alleen werden gevraagd naar hun ervaringen, maar ook betrokken waren bij het bedenken en uitvoeren van oplossingen. Ook gemeenteprofessionals waren mede-onderzoeker. Het onderzoek bestond uit drie fases:

    1. Verkennen: In kaart brengen hoe meiden de buitenruimte ervaren.
    2. Verdiepen & plannen: Samen ideeën ontwikkelen en prioriteren.
    3. Uitvoeren: Inbreng van de meiden toepassen in bestaande projecten.

    We gebruikten creatieve werkvormen zoals photovoice (foto’s maken van ervaringen), walk alongs (samen door de wijk lopen) en groepsgesprekken, zodat de meiden hun ideeën direct konden koppelen aan de fysieke ruimte.

     

    Betekenisvolle deelname
    We volgden het participatiemodel van Lundy, waarbij jongeren:

    • Ruimte krijgen om mee te doen
    • Hun stem veilig kunnen uiten
    • Gehoord worden door de juiste professionals
    • Zien dat hun input leidt tot actie

    Wie deden mee?

    Het kernteam bestond uit onderzoekers van HAN, gemeenteprofessionals en één jongere als volwaardig teamlid. Daarnaast namen in fases 2 en 3 tien meiden deel die in de wijken De Maten en Noord Oost wonen, werken of naar school gaan, variërend van 13 tot 22 jaar. Vijf van hen maakten vlogs om hun ervaringen te delen.

    Onze resultaten: dialoogkaart en inspiratieboek
     

    Wat leverde het op?

    In het project voelden de meiden zich gehoord en konden gemeenteprofessionals plannen en beleid beter afstemmen op de wensen van meiden. Het project gaf de professionals een ander perspectief. Het project resulteerde in concrete verbeteringen en waardevolle inzichten voor toekomstige wijkontwikkeling.

    Op basis van de opbrengsten van het onderzoek ontwikkelden we de 'Dialoogkaart Plek voor meiden' en het 'Inspiratieboek'. Deze zijn binnenkort hier te downloaden. Gebruik de Dialoogkaart om in 5 stappen gesprekken met meiden te structureren en om zo beleid, inrichting of activiteiten beter af te stemmen op hun behoeften en wensen. De kaart is geschikt voor gemeenteprofessionals in het ruimtelijk en sociaal domein, maar ook voor jongerenwerkers en buurtsportcoaches die inzicht willen krijgen in de thema’s, behoeften en prioriteiten van meiden in de buitenruimte. Het Inspiratieboek biedt achtergronden bij de Dialoogkaart en een verdere kijk in wat meiden wensen en nodig hebben in de buitenruimte.

    Meiden buiten in gesprek

    Contact & LinkedIn

    Wil je meer weten over dit project? Neem dan contact op met Hilde Wierda-Boer (hilde.wierda@han.nl) of Linda Hooijer (l.hooijer@apeldoorn.nl). Wil je op de hoogte blijven? Word dan lid van onze LinkedIn-groep.

    Student van de associate degree Commerciële Economie deeltijd, aan het werk op laptop in de HANgar.
    Over het lectoraat
     

    Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp

    Dit onderzoek wordt uitgevoerd binnen het Lectoraat Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp (WFJO) van de HAN. Professionals in het sociale domein werken elke dag opnieuw met zeer verschillende mensen. Hoe realiseer je dan een goede en dus effectieve samenwerkingsrelatie? En hoe zorg je dat deze goed blijft? Ons lectoraat focust op samenwerkingsvraagstukken voor jeugd- en opvoedhulp.  

    AFEM_studenten-buiten-plein-arnhem-0314_2023