Studenten in actie

Bevordert het in kaart brengen van het perspectief van de patiënt ten aanzien van vaktherapeutische interventies de communicatie tussen patiënt en therapeut? Dit onderzoeken we dan ook in het project Perceived effects of Arts and Psychomotor Therapies.

Doel

Het in kaart brengen van het perspectief van de patiënt ten aanzien van vaktherapeutische interventies bevordert de communicatie tussen patiënten en therapeuten. Dit omdat patiënten op deze wijze feedback geven aan vaktherapeuten. Het bevordert de kwaliteit van de therapie, doordat je de 'gebruiker' vraagt naar zijn of haar ervaring. Daardoor toets je de uitvoering en krijg je helder inzicht in de uitkomsten van de therapie, zoals patiënten die zelf ervaren. Dit onderzoeken we dan ook in het project Perceived effects of Arts and Psychomotor Therapies.

Achtergrond

Binnen dit project doen we kwalitatief onderzoek naar de ervaren effecten door patiënten met een persoonlijkheidsstoornis in Muziektherapie en Psychomotorische therapie. Dit onderzoek sluit aan op een eerder uitgevoerde studie naar perceived effects van beeldende therapie. We voeren het in eerste instantie uit bij Scelta in samenwerking met 3 bachelorstudenten van de HAN-opleiding Vaktherapie. Het is verder door te trekken naar andere organisaties. Dit onderzoek sluit aan op een breder project vanuit KenVaK. Dat heeft als doel perceived effects breed te onderzoeken bij allerlei doelgroepen. En wordt ook uitgevoerd bij Hogeschool Utrecht, Hogeschool Leiden en Zuyd Hogeschool.

Contact over dit project?

Suzanne Haeyen

• Suzanne.Haeyen@han.nl
  • Lectoraat Vaktherapie in de Gezondheidszorg

Publicaties

Er zijn publicaties verschenen over dit project vanuit het lectoraat. Bekijk het overzicht van deze publicaties.

Nieuws en artikelen

Bevlogen sprekers en enthousiaste masterstudentenMove on up! Een sfeerimpressie
    269b97ee-0d01-11ee-be5e-02565807075b Bart Engelen en Suzanne Haeyen openen het symposium move on up van de master vaktherapie en het bijzonder lectoraat vaktherapie bij persoonlijkheidsstoornissen
    Symposium Lectoraat en Master Vaktherapie9 juni 2023: Symposium Move On Up!
    0acb175e-0cfe-11ee-afaf-02565807075b Student Master Vaktherapie - Dramatherapie- kijkt in spiegel.
    102307 een acteur speelt een psychiatrisch patient in een rollenspel met een verpleegkundige
    Onderzoeksproject VR Health ExperienceVirtual Reality-ruimte voor Vaktherapie
    282875 Telepresent als Vaktherapeut gebruik TiltBrush1
    Promotie Martina de WitteMinder stress door muziektherapie