Project Optimizing nutritional counseling for the disabled athlete

still van youtube video over samenwerking in driehoek HAN Sport en Bewegen over promotie-onderzoek Kristin Jonvik omtrent bietensap

Het aantal mensen met een lichamelijk beperking dat deelneemt aan competitieve sport stijgt. Hierdoor is in toenemende mate behoefte aan (para)medische begeleiding. Dit project richt zich op het verbeteren van de voedingskundige begeleiding van atleten met een lichamelijke beperking.

Snelle info

Projectleider:

Jan-Willem van Dijk

Startdatum:

1 januari 2020

Status:

Lopend

Looptijd:

4 jaar

Subsidie:

€ 700.000,-

Projectkenmerk:

RAAK.PRO03.043

Subsidieverstrekker:

Regieorgaan SIA

Aanleiding van het project

Atleten met een beperking hebben een unieke voedingsbehoefte. Voedingkundigen die werken met deze doelgroep hebben aangegeven behoefte te hebben aan meer kennis en inzichten over de voedingsbehoeften van deze groep sporters.

Doel

Dit project heeft tot doel het energieverbruik, de voedingsinname, de lichaamssamenstelling en de botgezondheid van atleten met een beperking vast te stellen. Hierdoor kunnen we voedingsrichtlijnen vaststellen die de gezondheid en sportprestaties voor deze unieke populatie bevorderen.

Gewicht water appel

Resultaten

Met dit project willen we voedingsrichtlijnen vaststellen die de gezondheid en sportprestaties van atleten met een lichamelijke beperking verbeteren.

Achtergrond

Atleten met een lichamelijke beperking ervaren verschillen in de stofwisseling, trainingsbelasting, lichaamssamenstelling en dagelijks activiteitenpatroon in vergelijking met atleten zonder beperking. Hierdoor hebben atleten met een beperking een unieke voedingsbehoefte.

Ons projectteam

Jan-Willem van Dijk

Docent/Onderzoeker Sports & Exercise Nutrition
Portretfoto Jan-Willem van Dijk van Sports & exercise Nutrition

Vera Weijer

Onderzoeker Sports & Exercise Nutrition

Onze partners

De HAN werkt voor dit project samen met:

• NOC*NSF
  • Universiteit Maastricht
  • FrieslandCampina
  • Norwegian School of Sports Sciences
  • Olympiatoppen

Wil je meer weten over dit project? Neem dan contact op met:

Vera Weijer

• vera.weijer@han.nl
  • of met Jan-Willem van Dijk

• janwillem.vandijk@han.nl
  • Publicaties

Er zijn verschillende publicaties verschenen vanuit het Bijzonder Lectoraat Sport en Voeding. Bekijk het overzicht van deze publicaties.

Sfeerfoto plein Kapittelweg
    bijzonder lectoraat

Sport en Voeding

Een halve liter rode bietensap drinken is voor een topsporter best zinvol. Maar niet per se voor de vrijetijdssporter die op zondag een eindje gaat fietsen. Wij onderzoeken de rol van voeding bij het vergroten van het prestatievermogen, het behoud van gezondheid bij ouder worden en herstel na ziekte.

Sport eten bananen liga
    Blijf op de hoogte

Abonneer op onze nieuwsbrief

Regelmatig brengen we nieuws naar buiten vanuit HAN Sport en Bewegen (over onderzoeken, projecten en evenementen binnen sport, arbeid en gezondheid) en HAN SENECA (over het Sport- en Gezondheidscentrum). Abonneer je ook!

Atletiekbaan binnen Gymnasion