Programmalijn SEE Biomassa voor energie en grondstoffen

SEE, houtsnippers biomassa

Zon, wind en water komen vaak voorbij als duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen. Wat HAN SEE betreft mag biomassa in dat rijtje aansluiten. Biomassa is namelijk niet alleen een prima bron van energie, er kunnen voor allerlei soorten producten ook duurzame grondstoffen van gemaakt worden.

Biomassa is een ander woord voor plantaardig materiaal. Er zijn gewassen die speciaal als biomassa worden geteeld, zoals vezelhennep. Maar onder biomassa verstaan we vooral plantaardig afval en plantaardige reststromen als snoeihout, bietenpulp, of groente-, fruit en tuinafval. Al dat afval kun je verbranden of vergisten om er energie uit te winnen. Of je maakt er groene biobrandstof van voor auto’s. Komt er daarbij dan geen CO2 vrij? Jawel. De gewassen waar de biomassa vandaan komt, kunnen de CO2 vervolgens weer opnemen, omdat ze vrij snel aangroeien.

Biomassa voor energie en grondstoffen

Dat is niet het enige voordeel van biomassa. Biomassa biedt vooral heel veel mogelijkheden als duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen als steenkool en olie. Die worden door de industrie nu nog volop als grondstoffen gebruikt voor allerlei producten. Als we in 2050 naar een CO2-uitstoot van bijna nul willen, is dat niet meer vol te houden. Maar wat kun je dan allemaal precies maken van biomassa? Dat zoeken we allemaal uit binnen de programmalijn Biomassa voor energie en grondstoffen.

Algemene foto bermgras

Bioraffinage

Biomassa zit barstensvol nuttige componenten. Die componenten moet je alleen wél eerst los van elkaar halen. Dat doen we door het proces van bioraffinage. Daarbij trek je biomassa als het ware uit elkaar in allerlei kleine stukjes. Zo blijven individuele componenten en chemicaliën over. Die componenten kun je vervolgens weer als grondstof toepassen. De vezels uit vezelhennep zijn bijvoorbeeld prima te gebruiken als grondstof voor verpakkingsmateriaal, textiel of bouwmaterialen.

Close-up van vezelhennep voor biobased applications

Microbiële olie

Dat is nog maar een fractie van de potentie van biomassa en bioraffinage. Door bepaalde micro-organismen te laten groeien op plantaardige reststromen, zoals bermgras, zijn de mogelijkheden eindeloos. Zo kunnen we bijvoorbeeld microbiële olie maken, dat als grondstof kan dienen voor verf, asfalt en bioplastic of cosmetica. Nog meer? Zelfs geneesmiddelen kunnen uit biomassa worden gemaakt.

biologie en medisch laboratoriumonderzoek student plantenpracticum laboratorium

HAN BioCentre

Al ons onderzoek naar biomassa wordt gedaan in het HAN BioCentre. Studenten van opleidingen als Biologie, Chemie, Economie en Bio-informatica werken daar samen met onze onderzoekers en het bedrijfsleven om de mogelijkheden van biomassa te onderzoeken. Waar mogelijk maken we dat onderzoek natuurlijk concreet. De microbiële verf is bijvoorbeeld al uitgebreid getest door een bekende verffabrikant. Met Rijkswaterstaat werkten we aan de toepassing van bioplastic voor bermpaaltjes. We kijken samen met het bedrijfsleven zelfs wat we met bananenschillen kunnen doen. Afval? Binnen Biomassa voor energie en grondstoffen praten we over mogelijkheden.

Connectr energy innovation

Ondanks alle projecten die we al hebben gedaan, is er nog veel meer mogelijk met biomassa. Antibiotica of vezelhennepolie die helpt bij de ziekte van Parkinson?  Het zijn maar een paar voorbeelden. Die mogelijkheden gaan we verder onderzoeken op ons nieuwe innovatielab Connectr. Daar is letterlijk en figuurlijk meer ruimte voor multidisciplinair samenwerken. Die multidisciplinaire aanpak is nodig. Niet alleen tussen onderwijs en het bedrijfsleven: ook tussen studenten.

Samen innoveren met het MKB

Wij hebben de expertise op het gebied van bioraffinage en de circulaire economie in huis. Door de methodes die we ontwikkelen en het onderzoek dat we doen, kunnen we innovatie bij het MKB bevorderen. Daardoor kunnen zij bepaalde producten niet alleen weer doorontwikkelen, ook wordt het gebruik van biomassa zo ook steeds normaler. In de CO2-neutrale wereld van de toekomst praten we namelijk niet meer over biomassa als afval. Het is dan een doodnormale bron voor energie en grondstoffen.

• betrokken opleidingen

Zoek je een studie die hierbij past? Dan zijn dit de perfecte opleidingen voor jou. De opleidingen Life Sciences, Chemie en Biologie en medisch laboratorium hebben het meeste raakvlak met dit project. Als je deze opleidingen kiest, doe je dit project.

Meer weten over de toepassing van biomassa?

Richele Wind, associate lector Biobased Economie

• richele.wind@han.nl
  • Frank Croes, programmamanager Circulaire Economie

• frank.croes@han.nl
  • Focus van de HAN

Slim, schoon, sociaal

Klimaatverandering, sociale ongelijkheid en de nieuwe economie vragen om nieuwe, integrale antwoorden. Via 3 programma's werkt de HAN aan oplossingen die slim, schoon & sociaal zijn. Hier houden we je op de hoogte over het programma.