Project Beter Leren door Beter Slapen
Slaapproblemen zijn een van de meest voorkomende bijkomende klinische aandoeningen bij autisme. Hoe kunnen leerkrachten in het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) bijdragen aan het verminderen van slaapproblemen bij leerlingen met autisme? Dat is de centrale vraag bij dit project.
Aanleiding van het project
Docenten op het VSO zien veel negatieve gevolgen van slaapproblemen bij leerlingen met autisme. De leerlingen komen te laat, zijn moe, somber en snel geïrriteerd. Soms mondt dit zelfs uit in agressie. Het schoolfunctioneren heeft duidelijk te lijden onder slaapproblemen. Hoe kunnen docenten helpen?
Doel
Het uiteindelijke doel van dit project is het ontwikkelen van een slaapinterventieprogramma. Zodat docenten adequaat en op tijd kunnen handelen om de gevolgen van slaapproblemen te beperken.
Om dit te bereiken ontwikkelen we een app die dagelijks monitort op relevante aspecten van slaapgedrag en schoolfunctioneren. Zodat we kunnen zien wat de relatie tussen beide is. En daar ook op gehandeld kan worden.
Onze partners
De projectpartners vormen samen een team en leveren vanuit hun eigen epertise waardevolle informatie voor het onderzoek.
- HAN iXperium / Centre of Expertise ‘Leren met ict’
- Stichting Heliomare
- Berkenschutse
- Altra College
- Scholengemeenschap de Brouwerij
- Centrum voor Slaapgeneeskunde Kempenhaeghe
- Masc
- Seminarium voor Orthopedagogiek
- Universiteit van Amsterdam (UvA)
- Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA)
Achtergrond
Het schoolfunctioneren heeft duidelijk te lijden onder slaapproblemen bij leerlingen: ze kunnen zich slecht concentreren, slaan informatie minder goed op en krijgen hun taken niet af. In de periodes dat er sprake is van slaapproblemen neemt daarnaast ook het autistische gedrag toe. Waaronder stereotype en dwangmatig gedrag en overgevoeligheid voor omgevingsprikkels.
Publicaties
Er zijn publicaties verschenen over dit project vanuit het lectoraat. Bekijk het overzicht van deze publicaties.
Artikelen en nieuwsbrieven
- Een ‘slaap-app’ voor leerlingen met autisme (Uit: Autisme Magazine, editie voorjaar 2018, uitgave van de Nederlandse Vereniging voor Autisme)
- Zesde nieuwsbrief, juni 2020
- Vijfde nieuwsbrief, februari 2020
- Vierde nieuwsbrief, oktober 2019
- Derde nieuwsbrief, juni 2019
- Tweede nieuwsbrief, december 2018
Nieuws
Ambient technology autisme-project HAN gehonoreerd door NWA-Ideeëngenerator
In het project 'The new scholastic landscape: Ambient technology to support people with autism' van de HAN-lectoraten Architecture in Health, Leren met ICT en Levensloopbegeleiding bij Autisme wordt onderzocht hoe een school met ambient technology meerwaarde kan bieden voor kinderen met autisme. Dit project heeft in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda - Ideeëngenerator een financiering van bijna € 50.000,- toegekend gekregen voor verder praktijkgericht onderzoek.
Nieuw kader voor technologische innovatie: Diversity Computing
Diversity Computing is een nieuw kader voor sociale technologische innovatie. Maurice Magnée, HAN-onderzoeker bij het Lectoraat Levensloopbegeleiding bij Autisme en programmamanager iXperium Health, publiceert hierover samen met internationale samenwerkingspartners in ACM Interactions. Het internationale vakblad publiceert onderzoeksartikelen die technologie met cultuur en antropologie verbinden.