luisteren in les

Waarom bouwen aan je professionele identiteit?

Het bouwen aan je professionele identiteit als leraar is een cruciaal aspect van een succesvolle en bevredigende loopbaan in het onderwijs. Het gaat verder dan alleen het verwerven van kennis en vaardigheden; het omvat het ontwikkelen van een unieke en authentieke professionele identiteit die jou onderscheidt als een betrokken en effectieve opvoeder. Het proces van het vormgeven van je professionele identiteit vereist zelfreflectie, voortdurende groei en een diepgaand begrip van je persoonlijke waarden, overtuigingen en pedagogische benaderingen. In deze reis ontdek je niet alleen wie je bent als leraar, maar ook hoe je een positieve impact kunt hebben op het leven van je leerlingen en de bredere onderwijsgemeenschap. Deze inleidende fase is van essentieel belang, omdat het de basis legt voor een duurzame en betekenisvolle professionele reis in het onderwijs.

Ons aanbod

Modeling: Leren door hardop denken

Modeling is een bewezen effectieve instructiemethodiek, die iedere docent in zijn/haar vakgebied kan toepassen. In deze masterclass geven we inzicht in het theoretische achtergronden van de methodiek, en gaan we vooral ook oefenen.

werken in de hal

Ongemakkelijke dialogen

Een praktische én verdiepende bijeenkomst met een beetje theorie om zelf te ervaren hoe zo’n dialoog eruit kan zien zodat je het morgen in je onderwijs toe kunt passen. Duur: 1,5 uur.

docent, student, gesprek, kamer, economie, finance tax and advice, fta

Professionele identiteitspanningen

In de workshop gaan we actief op zoek naar eigen “spanningen” en hun impact op jouw werk. We bespreken en testen manieren om hiermee om te gaan. Duur: 1,5 uur.

studenten discussieren in lokaal

Van waaruit spreek jij?

Persoonlijke identiteitsontwikkeling, waar begin je? In deze workshop ervaar je een aantal werkvormen om met leerlingen of studenten een stap te maken in persoonlijke identiteitsontwikkeling. Duur: 1,5 uur.

spelen het spel onderzoekenderwijs

Werken met sub-personen

Soms spelen er dilemma’s in onze dagelijkse praktijk die verwarring geven. Hoe krijg je hier meer zicht op en hoe kun je de regie weer pakken? In de workshop 'Werken met sub-personen als wegwijzer voor je persoonlijke en professionele identiteit onderzoek je dit met behulp van het leren kijken naar eigen sub-personen. Duur: 1,5 uur.

groep zit in kring
Stel je vragen 

Neem contact op

Ondersteuningsteam Educatie PRO

Vier studenten van de Master Advanced Nursing Practice zitten rond een laptop en overleggen samen op de HAN in Nijmegen.

Voor algemene vragen en advies over opleidingen, cursussen en trainingen

Carla van Rijn

Hoofddocent
Carla van Rijn portretfoto. Educatie PRO

Advies incompany trajecten en maatwerk