HBO-programma Trainen en Coachen

413170 Learning & Development deeltijd, laan van scheut 10, zwevend overleghokje, overleggen, samenwerken, laptopg, praten, 2022
Meld je aan
De opleiding start een aantal keer per jaar
Meer informatie...
Brochure, helpdesk
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder

De opleiding start 1 september 2023

Jij wilt je verdiepen in het ambacht van het trainen en het coachen. Hoe begeleid je een groepsopdracht of een rollenspel? En hoe doe je dat online? Hoe zorg je voor vraagverheldering bij je coachee en hoe zorg je voor transfer van het geleerde? Volg de cursus Trainen en Coachen!

In het kort

    6 maandenDuur
    16 - 20 uur per weekStudiebelastingColleges + zelfstudie
    13.00 - 21.15 uurLestijdenDinsdagen
    hboNiveau
    € 3.250,-Kosten

Voor wie is de cursus Trainen en Coachen?

In deze cursus staan de rollen trainen en coachen centraal. Je gaat je verdiepen in het ambacht van het trainen en het coachen. Hoe begeleid je een groepsopdracht en een rollenspel? En hoe doe je dat online? Hoe zorg je voor vraagverheldering bij je coachee en hoe zorg je voor transfer van het geleerde? Tijdens deze cursus ga je een training van een dagdeel verzorgen voor een groep deelnemers van een organisatie  en ga je twee coachees coachen. 
Als je je wilt verdiepen in de rollen trainen en coachen dan is deze cursus geschikt voor jou!

Programma cursus Trainen en Coachen

Tijdens de cursus richt je je op de volgende onderwerpen:

  1. Trainen en coachen als professional: onderzoek naar de beroepsrol
  2. Het voorbereiden en organiseren van een leertraject
  3. Het voeren van coachgesprekken
  4. Het uitvoeren van een blended training
  5. Professionele identiteit als trainer/ coach

Hieronder lees je in grote lijnen wat je kunt verwachten.

  • Trainen en coachen als professional: onderzoek naar de beroepsrol

We starten met een onderzoek. Je ontwikkelt door middel van dit onderzoek je visie op leren van volwassenen, trainen en coachen. Je maakt gebruik van literatuur, interviews én observaties in de praktijk. Je ontwikkelt een realistische kijk op de rol van trainer en coach en krijgt antwoord op datgene dat je nog niet wist en nieuwsgierig naar bent; je onderzoeksvraag. De toets bestaat uit een onderzoeksrapportage waarin je verslag doet van je onderzoek en de visie die je daaruit hebt gedestilleerd.

  • Het voorbereiden en organiseren van een leertraject

Je voert een training van een dagdeel uit voor een groep deelnemers van een organisatie die je zelf werft. Het gaat hierbij om een training op minimaal niveau 2: een vaardigheidstraining. In het onderwijs ga je je verdiepen in dit thema en kies je voor een incompany training of een open aanbod training met een e-component. Je zorgt voor een wervende en informerende tekst (leaflet), onderzoekt de doelgroep en de wens van de opdrachtgever en/of de deelnemers. Je vertaalt deze informate in de didactische vormgeving van de training. We toetsen twee deelproducten: het leaflet inclusief een prijsopgaaf en een trainershandleiding.

  • Het voeren van coachgesprekken

Je zoekt 2 coachees buiten het onderwijs, één met wie je een traject kunt uitvoeren van vijf coachgesprekken en één persoon  die je online coacht. In het onderwijs werken we aan de basisvaardigheden van het coachen en experimenteren we met technieken. Deze oefen je vervolgens in de (digitale) praktijk. We toetsen de vaardigheden door middel van een assessment waarin je aan de hand van videomateriaal de leeruitkomsten aantoont.

  • Het uitvoeren van een blended training 

De training geef je alleen of samen met een medestudent aan minimaal 7 volwassen deelnemers; in het laatste geval stap je afwisselend in de rol van trainer en co-trainer. In het onderwijs experimenteer je met diverse onderdelen uit het trainerstraject, zoals een rollenpel/simulatie en een e-component. Je leert hoe je deelnemers begeleidt en vooral hoe je de deelnemers laat reflecteren met het oog op maximaal leerrendement. We toetsen de vaardigheden door middel van een digitale presentatie waarin je aan de hand van videomateriaal je leeruitkomsten aantoont. 

  • Professionele identiteit als trainer en coach

Dit onderdeel loopt als een rode draad door de cursus heen. We bieden concrete tools om de verschillende aspecten van professionele identiteit in kaart te brengen voor jezelf. We vinden het daarbij belangrijk dat je kennis hebt over ethiek, je persoonlijke waarden als trainer en coach en wanneer die waarden botsen met de uitoefening van de begeleidersrol. Aan de hand van een eigen dilemma krijg je zicht op de morele aspecten en morele kwaliteit van het beroepsmatig (professioneel) handelen van jezelf als L&D professional. In intervisiegroepen leer je gestructureerd elkaar (en jezelf) te bevragen en zo te reflecteren op eigen thema’s en patronen.  Als trainer en coach is je belangrijkste instrument immers jezelf! Je presenteert je uitgewerkte P-ID (professionele Identiteit) aan je medestudent en de vorm is vrij te kiezen.

Verdere informatie

StudiekostenVraag het STAP-budget aan!

Schrijf je je in voor Trainen en coachen? Dan kun je een STAP-budget van maximaal €1.000,- aanvragen. STAP staat voor Stimulering Arbeidsmarktpositie. Het is een subsidie van de overheid waarmee je je kunt blijven ontwikkelen tijdens je loopbaan. Het STAP-budget vervangt de belastingaftrek voor scholingskosten.

31727 groep studenten tijdens hoorcollege

Bachelor Learning and Development in Organisations

Deze cursus is ook een module van de deeltijd bacheloropleiding Learning and Development in Organisations (voorheen Opleidingskunde). Heb je interesse om de gehele opleiding te volgen? Kijk dan hier:

studenten met docent aan tafel

Andere cursussen op het gebied van Learning & Development

Ontwerpen en Ontwikkelen

Ontwerpen en ontwikkelen van blended learning vraagt veel van een instructional designer. Samenwerken met ict’ers en inhoudsexperts, digitale werkvormen bedenken, een goede blend samenstellen... Ontwikkel jij je tot een specialist op het gebied van blended learning?

Campusstore

Advies en Beleid

Als adviseur leren en ontwikkelen ben je betrokken bij verbetervoorstellen. Naast inhoudelijke kennis spelen persoonlijke vaardigheden een grote rol. Welke adviesrol is effectief? Wat is een realistisch implementatievoorstel? Wanneer is een programma succesvol?

werken in de hal

Interventiekunde

Hou jij je binnen je organisatie bezig met personeels- en organisatieontwikkeling? Tijdens de cursus Interventiekunde kom je alles te weten over leren en veranderen in organisaties, betekenisvol leren, het stimuleren van medewerkers en leerprocessen en -vraagstukken.

student plakt kaart op kaart van nederland

Leren en Veranderen met Technologie

De cursus Leren en Veranderen met Technologie is vooral bedoeld voor professionals die zich (gaan) bezighouden met leren en ontwikkelen met digitale hulpmiddelen en het  ontwikkelen van effectieve blended leertrajecten.

Werken in mediatheek lachend

Trainen en coachen op de onderstroom

Ben je trainer of coach en wil je je vakmanschap verdiepen? Ben je op zoek naar methodische tools én persoonlijke groei? Wil je weten wat deelnemers in de weg staat om hun gedrag daadwerkelijk te veranderen?

studenten overleggen buiten

Interveniëren op de onderstroom

Ben je nieuwsgierig hoe je met jouw interventies meer impact hebt? Na de cursus Trainen en Coachen op de Onderstroom wil je je graag verder verdiepen en weten welke rol de onderstroom speelt in het functioneren van teams en organisaties.

33975 werken in de hal

Snel antwoord

Heb je een vraag? Stel je vraag aan HAN Learning en Development.
We helpen je graag verder.

Openingstijden

Werkdagen: 09:00 tot 17:00 uur

Liever bellen?

Bellen: 024 - 353 0288