HBO-programma Contentmarketing en Contentstrategie

De opleiding start 4 april 2023
Content is king! Boeiende content is dé manier om je doelgroep te verleiden. Het DNA van je organisatie is hierbij het vertrekpunt. De basis is een passende contentstrategie. Bepaal waar je doelgroep te vinden is én creëer unieke content. Volg de opleiding Contentmarketing en Contentstrategie.
In het kort
Volg de opleiding Contentmarketing en Contentstrategie
Deze opleiding op hbo-niveau bestaat uit 2 cursussen: Contentstrategie én Contentmarketing en Contentcreatie. Je kunt de cursussen ook los van elkaar volgen. Je leert in de 1e cursus over de verschillende theorieën achter contentstrategie. Je doet onderzoek en je formuleert de contentstrategie voor je eigen organisatie. In de 2e cursus kijk je naar het vertalen van de theorie naar een contentplanning, acties en praktische uitvoering. Je past dit direct toe in je eigen organisatie. Volg je de hele opleiding? Dan beschik je over een gefundeerde aanpak voor het bedenken, maken en verspreiden van content voor je organisatie.
Proefcollege Contentmarketing bijwonen?
Wil je kennismaken met de opleiding en de docenten? We organiseren regelmatig online proefcolleges in de avonduren waarin docenten je vertellen wat je kunt verwachten van de opleiding. Ook is er volop ruimte voor het stellen van je vragen. De proefcolleges vinden plaats via Teams. Heb je interesse meld je dan aan via onderstaande knop en we houden je op de hoogte mbt het eerst volgende proefcollege.

Voor wie is deze opleiding?
Vind jij waardevolle content ook onmisbaar? Wil je het strategischer gaan inzetten? Je doelgroep aan je organisatie binden als nooit te voren? Dan is de opleiding Contentmarketing en Contentstrategie écht iets voor jou! Je werkt als (online) marketeer, (communicatie)medewerker, marketeer of ondernemer. Of je bent manager met een marketing- of communicatieachtergrond en wilt op een andere manier met communicatie omgaan. Na deze opleiding is je kennis up-to-date. Je kunt direct aan de slag.
Deze cursus verbindt de identiteit van je programma of organisatie met de content. Een mooie aanvulling voor mij als communicatieadviseur omdat met de verder digitalisering van de communicatie, content een steeds belangrijkere rol speelt bij het behalen van je communicatiedoelen.
Wat maakt de opleiding Contentmarketing en contentstrategie uniek?
De opleiding Contentmarketing en contentstrategie aan de HAN biedt een uniek programma aan:
- Inspirerende docenten uit het werkveld;
- Actieve werkvormen, waarbij de praktijkcase van deelnemers centraal staat;
- Een complete opleiding; waarbij alle facetten van contentstrategie en contentmarketing aan bod komen;
- Hybride onderwijs; colleges zijn (grotendeels) zowel fysiek als online (via livestream) te volgen;
- Een flexibel programma bestaande uit 2 modules, die ook los te volgen zijn.
"Ontzettend interessante en leerzame opleiding. Ik werk als (online) contentmarketeer en pas mijn nieuwe kennis regelmatig toe. Ik weet nu wat het belang is van het achterhalen van het DNA van een bedrijf. Als je je doelgroep doelmatig en efficiënt wilt bereiken is dit echt een geschikte opleiding. De informatie is up-to-date dankzij de docenten uit het bedrijfsleven."
stel je vragen Ontvang persoonlijk advies
Wil je een post-hbo opleiding volgen? Heb je nog vragen, voordat je definitief besluit? Vraag een adviesgesprek aan. Tijdens een adviesgesprek kun je je verwachtingen toetsen en bespreken of de opleiding aansluit bij jouw ambities. Het adviesgesprek vindt plaats op een moment dat het jou uitkomt. Bij de HAN, telefonisch of via Teams. Meer weten? Neem via onderstaande links contact op met onze adviseurs.
Tzveta Hristova
Adviseur post-hbo opleidingen Marketing
Elise van Mierle
Adviseur post-hbo opleidingen Marketing
Programma opleiding Contentmarketing en Contentstrategie
Je kiest voor een afwisselende opleiding, bomvol actualiteit. Het programma bestaat uit 4 onderdelen: contentstrategie, contentmarketing, contentcreatie en het examen.
Contentstrategie (9 bijeenkomsten, incl. strategiesessie)
- theoretisch kader rondom contentstrategie;
- trends en ontwikkelingen in digital marketing;
- het brein en effecten van content;
- het DNA van je organisatie;
- de Buyer/Customer Journey;
- social media monitoring (Coosto);
- zoeken naar klantenprofielen, influencers en platformen;
- KPI's en accountability;
- een strategische sessie (de strategie van je eigen organisatie).
Contentmarketing (6 bijeenkomsten)
- contentdoelen en doelgroep;
- contentplanning;
- KPI's en data;
- data driven contentmarketing;
- creatief denken en contentcreatie;
- videomarketing.
Contentcreatie (3 bijeenkomsten)
- deelbare content en briefing;
- storytelling door video, beeld en tekst;
- influencermarketing;
- persoonlijk actieplan.
Examen (1 bijeenkomst)
Je presenteert een contentstrategie voor je eigen organisatie. Ook lever je een briefing, contentplan en actieplan op.
Maak kennis met de docenten
Aljo Hartgers
Hoofddocent post-hbo opleiding Contentmarketing & contentstrategie
Bart Kampschreur
Gastdocent
Danny Oosterveer
Gastdocent Contentmarketing
Karin Krijt-Garritsen
GastdocentStéphan Lam
gastdocentVerdere informatie
Studiekosten: Vraag het STAP-budget aan!
Schrijf je je in voor het hbo-programma Contentmarketing en Contentstrategie? Dan kun je een STAP-budget van maximaal €1.000,- aanvragen. De volgende aanvraagperiode waarin je het STAP-budget voor de opleiding Contentmarketing en Contentstrategie kunt aanvragen vind je in onderstaande tabel. Uiteraard kun je je wel al eerder inschrijven voor de opleiding. STAP staat voor Stimulering Arbeidsmarktpositie. Het is een subsidie van de overheid waarmee je je kunt blijven ontwikkelen tijdens je loopbaan. Het STAP-budget vervangt de belastingaftrek voor scholingskosten.

Tips voor het aanvragen van het STAP-budget
Wil je gebruik maken van het STAP-budget voor de opleiding Contentmarketing en Contentstrategie? Dan is het belangrijk om met de volgende punten rekening te houden;
- Check de startdatum van de opleiding die je wilt volgen en in welk tijdvak je dan een STAP-aanvraag kunt doen (zie overzicht aanvraagmomenten hieronder);
- Meld je aan voor de opleiding die je wilt volgen. Je ontvangt dan een aanmeldbewijs die je nodig hebt voor het indienen van je STAP-aanvraag;
- Het indienen van een STAP-aanvraag biedt geen garantie dat je het STAP-budget ook daadwerkelijk ontvangt.
- De ervaring leert dat het STAP-budget snel op is, zorg dat je goed voorbereid bent en meld je dus op tijd aan voor de opleiding!
Let op: krijg je geen STAP-budget, bijvoorbeeld omdat het budget in het tijdvak op is? Dan blijven de inschrijvings- en annuleringsvoorwaarden van de HAN gelden. Je kunt dus niet kosteloos annuleren.
Tijdvak | Eerst mogelijke startdatum | Uiterste startdatum |
---|---|---|
2 januari t/m 28 februari 2023 (tijdvak geannuleerd vanuit overheid) | 30 januari 2023 | 31 mei 2023 |
17 maart t/m 30 april 2023 | 29 maart 2023 | 31 juli 2023 |
1 mei t/m 2 juli 2023 | 29 mei 2023 | 30 september 2023 |
3 juli t/m 3 september 2023 | 29 juli 2023 | 30 november 2023 |
4 september t/m 31 oktober 2023 | 3 oktober 2023 | 31 januari 2024 |
1 november t/m 31 december 2023 | 29 november 2023 | 31 maart 2024 |
Kom kennismaken
Is de opleiding Contentmarketing en contentstrategie iets voor jou? Krijg een goed beeld tijdens de Open Avond en stel al je vragen! De eerste volgende Open Avond vindt plaats op woensdag 7 juni 2023.
Duurt dat te lang of wil je meer weten over je persoonlijke situatie? Maak dan een afspraak voor een adviesgesprek met één van onze adviseurs. Zo toets je al je verwachtingen voordat je een definitieve keuze maakt.
Nieuwsgierig?

Contact
Heb je vragen over deze opleiding? Of kunnen we je helpen met het maken van een keuze? We helpen je graag verder.
- Mail ons: deeltijd.marketingsales@han.nl
- Liever bellen? 024 - 353 0500
- Openingstijden: op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur
