Onderzoek

Ons onderzoek is gericht op handelingskennis. En start altijd met een vraag van cliënten, professionals en/of leidinggevenden. Welk knelpunt ervaren zij in het realiseren van effectieve en doelmatige hulpverlening?

kinderpsycholoog aan het werk met jongen

Onderzoeksthema's

Binnen het lectoraat zoeken we naar kennis over het realiseren en onderhouden van goede samenwerkingsrelaties (in de theorie alliantievraagstukken genoemd). Zo dragen we bij aan een slagvaardigere en (kosten)effectievere jeugdhulp. Het lectoraat richt zich in de periode 2020-2024 op drie onderzoeksthema’s:

Projecten

Betekenisvol samenwerken

Het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA heeft een subsidie verleend voor de SPRONG-groep ‘Betekenisvol Samenwerken’. Deze SPRONG-groep richt zich op het bevorderen van participatiemogelijkheden van jongeren en (jong)volwassenen die op langdurige zorg zijn aangewezen.

26165f24-0cf3-11ee-8d36-02565807075b studenten groep werkoverleg man vrouw

Plek voor meiden

Fijne plekken in de buurt waar iedereen mag komen (zoals parken en pleinen) zijn belangrijk. Ze helpen bij het gezond en veilig opgroeien. Maar onderzoek laat zien dat deze plekken niet altijd passen bij wat tienermeiden nodig hebben en leuk vinden. Daar wil de gemeente Apeldoorn iets aan doen!

5f9be8d0-dad0-11ee-af6b-516efd8e3006 Plek voor Meiden hilde wierda

Gezond Jong!

Hoe groeit een jong kind gezond en kansrijk op? Deze vraag staat centraal in het onderzoek Gezond Jong. Het opgroeien van een kind gaat over verschillende contexten en beroepsgrenzen heen. Aan dit project werken daarom verschillende opleidingen en lectoraten van de HAN samen.

209a778c-0cfe-11ee-a60b-02565807075b Vijf kinderen zitten aan hun tafel in de klas, waarvan één kind zijn vinger opsteekt om een vraag te stellen

Hoe ervaren kinderen hun sociale omgeving?

Een sterke sociale omgeving is belangrijk voor een positieve ontwikkeling van kinderen en heeft een beschermend karakter voor het gezond, veilig en kansrijk opgroeien. Promovenda Eva Onstenk onderzoekt hoe kinderen de sociale omgeving waarin zij opgroeien zien, ervaren en willen vormgeven.

fc9e2c36-0d00-11ee-ba7c-02565807075b promotieonderzoek eva onstenk

Leerlijn Betekenisvolle Samenwerking

Een leerlijn is samenhangend onderwijsprogramma met een logische opbouw van kennis en vaardigheden. De leerlijn 'Betekenisvolle samenwerking' draagt bij aan duurzame en actuele kennis rondom het thema samenwerking in het sociale domein.

3946c152-0ce8-11ee-a0c9-02565807075b kind met ouder wijst op ipad

Steunfiguren in de jeugdzorg

We onderzoeken de samenwerking tussen jeugdprofessionals, gezinnen en steunfiguren uit het eigen netwerk. Een steunfiguur biedt steun aan een jongere en/of anderen in het gezin vanuit een bestaande sociale relatie die natuurlijk ontstaan is. Denk hierbij aan familie, buren, vrienden of bekenden.

401995 steunfiguren huiswerk

Studentenproject Samenwerkingskwesties in beeld

In dit project analyseren studenten beeldopnames van hulpverleningsgesprekken gemaakt door jeugdzorgprofessionals. Dit doen ze met een speciaal ontwikkeld meetinstrument. De betrokken jeugdzorgprofessionals ontvangen mondelinge en schriftelijke feedback op de samenwerkingsrelatie tussen hen en de cliënten.

347963 Lo-res. Groep van 4 studenten in overleg aan tafel in algemene ruimte HAN.

KION Early Childhood Innovation Center (KEI-project)

Onderwijs en kinderopvang in de regio Nijmegen hebben hun krachten gebundeld in het Innovatienetwerk KEI (KION Early Childhood Innovation Center). Met deze samenwerking willen KION, HAN en ROC Nijmegen de kinderopvang vernieuwen en (aankomende) kinderopvang-medewerkers verder professionaliseren.

87506 kind raakt zorgrobot aan iXbites

Kennispartners en netwerken

Ons Lectoraat Werkzame Factoren in Jeugd- en Opvoedhulp werkt nauw samen met tal van Gelderse gemeenten, belangenorganisaties van cliënten en organisaties voor jeugd- en opvoedhulp. Samen vormen we de verbindende schakel naar gerelateerde sociale en pedagogische opleidingen van de HAN. Onderzoek, onderwijs en professionele dienstverlening trekken gelijk op in continue verbetering van de praktijk. We leren van en met elkaar in de jeugd- en opvoedhulp.

  • Inside Out

    Binnen de Academische Werkplaats Jeugd Nijmegen, Inside-Out wordt kennis geproduceerd om de zorg voor jongeren te verbeteren. Inzichten en kennis worden verspreid binnen de praktijkinstellingen, beleidsorganisaties en het onderwijs.

  • Zorgbelang Inclusief

    Zorgbelang Inclusief werkt vóor en mét bewoners. Het perspectief en de ervaringen van de mensen om wie het gaat staan altijd voorop. Samen werken we aan een inclusieve samenleving in oa Gelderland.

  • Gemeentes

    Ons lectoraat werkt samen met diverse gemeentes zoals Arnhem, Nijmegen en Apeldoorn.

  • Zonmw

    ZonMw financiert gezondheidsonderzoek én stimuleert het gebruik van de ontwikkelde kennis om daarmee de zorg en gezondheid te verbeteren.

  • Praktikon

    Praktikon is een zelfstandige, onafhankelijke organisatie voor onderzoek en ontwikkeling in (jeugd)zorg, gemeenten en onderwijs.

  • Nederlands Jeugdinstituut

    Kenniscentrum dat actuele kennis over jeugd, vakmanschap en de organisatie van het jeugdveld verzamelt, verrijkt, duidt en deelt.

  • Entrea lindenhout

    Entrea lindenhout biedt specialistische orthopedagogische hulp en onderwijs aan kinderen in de knel en hun gezinnen. Voor kinderen, jongeren en gezinnen met complexe problematiek.

  • Pedagogische HAN-opleidingen

    Als lectoraat werken we uiteraard samen met docenten en studenten van de HAN-opleidingen Pedagogiek, Social Work en Intensieve Ambulante Gezinsbegeleiding.

Verbinding onderwijs, onderzoek en praktijk
 

Labs en werkplaatsen

Samen met organisaties voor jeugd- en opvoedhulp, gemeenten in de regio, de sociale en pedagogische opleidingen van de HAN en lectoraten binnen de HAN, zet het lectoraat in op de ontwikkeling van professionele onderzoeks- en leergemeenschappen rond de kernthema’s. Het lectoraat benut daarbij vooral de kracht van observatie onderzoek; een methode waarmee onderzoek ten dienste staat van het leren van professionals. We werken aan een doorlopende verbinding tussen onderwijs, onderzoek en professionele dienstverlening, waarbinnen we praktijkrelevante kennis op doen als het gaat om samenwerkingsvraagstukken in de jeugd- en opvoedhulp.

kinderen op het schoolplein tijdens een les lichamelijke opvoeding