Ons onderzoek

Als associate lectoraat doen we praktijkgericht onderzoek. Hieronder geven we een weergave van ons onderzoek: de drie hoofdlijnen en onze invulling daarvan.

Mensen op straat in regen spiegelbeeld. Associate lectoraat Business Ethics lector Kim Meijer.

Programmalijnen Business Ethics

Het associate lectoraat Business Ethics kent drie programmalijnen:

  1. Ethics in education
  2. Business ethics
  3. Ethics of the (financial) professional

 

1. Ethics in education

We zetten ons in voor ethiekonderwijs waarbij studenten in plaats van formatief juist ‘transformatief’ onderwijs krijgen waarmee ze werken aan hun morele identiteit. Anders gezegd: studenten leren niet zozeer over ethische theorieën (formatief), maar veel eerder van ethische theorieën (transformatief). Hierbij gaat het om de toepassing van ethiek in hun eigen (toekomstige) praktijkcontext. Onze programma’s inspireren studenten om vanuit een maatschappelijk betrokken houding te handelen.

We ontwikkelen hiervoor didactische methodes, zoals interactieve werkvormen. Zo maken we ethiek tastbaar en relevant voor (toekomstige) professionals en leiden we reflectieve, maatschappelijk betrokken wereldburgers op.

Nieuw project

HAN Ethics Education Hub

Hoe maak je ethiekonderwijs helder en toepasbaar voor hbo-studenten - en hoe rust je docenten toe om het beste ethiekonderwijs te geven? Het associate lectoraat Business Ethics bouwt momenteel aan de HAN Ethics Education Hub.

Learning & Development deeltijd, studio L&D, brainstormen, samenwerken, post-its, plakken, 2022

2. Business ethics

Bedrijven kunnen verschillende instrumenten inzetten om ethisch handelen te stimuleren, maar niet al deze instrumenten zijn even effectief. Wij selecteren en ontwikkelen instrumenten die daadwerkelijk het verschil maken voor ethisch handelen en denken in een organisatiecontext. Denk hierbij aan:

  • Ethische codes
  • Stappenplannen voor moreel beraad
  • Moresprudentie (professionele verslaglegging over morele dilemma's)
mini gereedschapskist op een toetsenbord van een Apple laptop

3. Ethics of the (financial) professional

Onderzoek laat zien dat ethisch handelen in organisaties onder andere gestimuleerd kan worden met professionaliteit. Dat wil zeggen, wanneer de organisatie medewerkers ziet en behandelt als professionals. Professionals, zoals accountants, hebben vaak een lange opleiding gehad, zijn onderdeel van een beroepsgroep, houden zich aan een beroepscode en zijn afhankelijk van de erkenning van ‘peers’.

Vanuit deze positie is de professional bij uitstek geschikt om morele verantwoordelijkheid te nemen wanneer dat nodig is, om haar rol te overstijgen wanneer een situatie hierom vraagt en dus om goede morele oordelen te vormen. Vanuit ons lectoraat willen we vervolgonderzoek doen naar de vraag hoe professionaliteit concreet ingezet kan worden om ethisch handelen te stimuleren.