Socrative Pro *

Socrative Pro is een online quiz tool voor interactieve werkvormen met een groep studenten. Je kunt kennis activeren, quizzen, meningen peilen, automatische feedback geven én quiz-resultaten bekijken, bijhouden en exporteren. Socrative Pro is de uitgebreide en betaalde versie van de tool Socrative, waarvoor de HAN een contract heeft afgesloten tot 1 september 2023.

socrative logo

Let op!

  • Er is een beperkt aantal licenties van Socrative Pro beschikbaar
  • Voor Socrative Pro is beperkte centrale ondersteuning beschikbaar
  • In Socrative Pro mogen geen persoons- of bedrijfskritische gegevens worden gedeeld
  • Plaats in Socrative Pro geen auteursrechtelijk beschermde materialen 
  • Socrative Pro mag niet worden ingezet voor summatieve toetsing

Snelle info

Groepsgrootte
Max. 200 studenten

(Leer-)activiteiten
Activeren in online onderwijs, enquêteren, quizzen, feedback geven

Snelstart mogelijk
Ja

Toegang
Aanvragen via het aanvraagformulier in Topdesk

 

Positie infrastructuur 
Keuze

Licenties
Beperkt aantal HAN-licenties

  • Het dashboard voor docenten: je kiest hier welk soort quiz of soort vraag je voor studenten wil maken.
  • Het eenvoudig maken van een multiple choice vraag: je vult de vraag, antwoordmogelijkheden, het correcte antwoord en feedback in (daar leren studenten van). Een afbeelding ter ondersteuning is ook mogelijk.
  • Het makkelijk maken van een invul-vraag, waarbij een student een woord kan intikken. Je vult de vraag, mogelijke antwoorden en feedback in. De feedback ziet de student na het insturen van het antwoord.
  • Het klaarzetten van een quiz voor studenten biedt verschillende mogelijkheden, b.v. het op eigen tempo maken of op tempo van de docent (in de klas). Ook kun je vragen randomiseren en feedback wel/niet tonen.
  • Een student kan een vraag op een laptop beantwoorden en zien hoeveel vragen er nog zijn. In dit voorbeeld is voor 'Open Navigation' gekozen, waarbij een student terug of verder naar andere vragen kan gaan.
  • Een student kan vragen op een mobiel apparaat  beantwoorden. In dit voorbeeld is gekozen voor 'Instant Feedback', waarin een student niet naar andere vragen kan gaan, maar meteen feedback op zijn antwoord krijgt.
  • Een andere, energieke quiz-soort is 'Space race'. Daarin strijden (groepen) studenten tegen elkaar om zo goed én snel mogelijk vragen te beantwoorden.
  • Je kunt tijdens én na de quiz de voortgang en resultaten zien van elke student op elke vraag. Let op: Socrative Pro mag je op de HAN niet summatief inzetten, wel voor ontwikkelingsgerichte quizzen. Let daarbij op het vermijden van persoonlijke studentgegevens (namen etc.).
  • Het dashboard voor docenten: je kiest hier welk soort quiz of soort vraag je voor studenten wil maken.
  • Het eenvoudig maken van een multiple choice vraag: je vult de vraag, antwoordmogelijkheden, het correcte antwoord en feedback in (daar leren studenten van). Een afbeelding ter ondersteuning is ook mogelijk.
  • Het makkelijk maken van een invul-vraag, waarbij een student een woord kan intikken. Je vult de vraag, mogelijke antwoorden en feedback in. De feedback ziet de student na het insturen van het antwoord.
  • Het klaarzetten van een quiz voor studenten biedt verschillende mogelijkheden, b.v. het op eigen tempo maken of op tempo van de docent (in de klas). Ook kun je vragen randomiseren en feedback wel/niet tonen.
  • Een student kan een vraag op een laptop beantwoorden en zien hoeveel vragen er nog zijn. In dit voorbeeld is voor 'Open Navigation' gekozen, waarbij een student terug of verder naar andere vragen kan gaan.
  • Een student kan vragen op een mobiel apparaat beantwoorden. In dit voorbeeld is gekozen voor 'Instant Feedback', waarin een student niet naar andere vragen kan gaan, maar meteen feedback op zijn antwoord krijgt.
  • Een andere, energieke quiz-soort is 'Space race'. Daarin strijden (groepen) studenten tegen elkaar om zo goed én snel mogelijk vragen te beantwoorden.
  • Je kunt tijdens én na de quiz de voortgang en resultaten zien van elke student op elke vraag. Let op: Socrative Pro mag je op de HAN niet summatief inzetten, wel voor ontwikkelingsgerichte quizzen. Let daarbij op het vermijden van persoonlijke studentgegevens (namen etc.).

Waarvoor gebruik je Socrative Pro?

Socrative Pro zet je in voor interactieve werkvormen met een groep studenten (max. 200) vooraf aan, tijdens of na je (online) les. Denk daarbij aan kennis activeren of nieuwe kennis overdragen via quizzen in je les. Maar ook vooraf aan je les brainstormen over ideeën of stemmen over stellingen, of een oefenquiz na je les. In de les presenteer je je vragen op een scherm, studenten beantwoorden deze op hun mobiel en de resultaten worden op het scherm getoond. Dit kan individueel, maar ook in kleinere groepen. Ook kunnen studenten buiten de les de vragen op eigen tempo beantwoorden en feedback ontvangen.

Deze werkvormen maak je eenvoudig met Socrative Pro. Daarvoor zijn vraagtypen zoals meerkeuze, waar/onwaar en kort-antwoord vraagtypen én quiz- en competitievormen beschikbaar. De antwoorden van de studenten helpen je om colleges of opdrachten verder vorm te geven. De grote kracht van Socrative is dat je als docent feedback kunt geven per quiz-vraag en dat resultaten makkelijk tijdens én na een werkvorm door te kijken zijn en te exporteren.

Let op: Socrative Pro mag je op de HAN niet inzetten voor het afnemen en registreren van summatieve (kennis)toetsen. Daarvoor zet je de HAN-brede kennistoetsapplicatie ANS of andere tools in (zie Toolbox-pagina Didactiek: summatief toetsen).

Wanneer zet je Socrative Pro of een andere quiz en/of enquête tool in op de HAN? Bekijk het in deze functionaliteitenvergelijking.

Aan de slag

Meer weten?

Vragen over deze tool of de toolbox?
ASK HAN! We helpen je graag persoonlijk verder.